Paspoort voor Pardonners

paspoort.jpgdonderdag 27 mei 2021 08:26

ChristenUnie wil inzicht in de situatie van inwoners in de Krimpenerwaard, die onder de Generaal Pardon-regeling van 2007 vallen, maar nog steeds geen Nederlands paspoort hebben.

Landelijk wachten zo’n 7.000 Pardonners nog steeds op een paspoort. In de jaren na 2007 bleek namelijk dat voor velen de spelregels niet pasten. Pardonners moesten bijvoorbeeld een geboorteakte overleggen. Een eis die vaak onhaalbaar is. Hierdoor kunnen zij niet als andere Nederlanders functioneren, terwijl zij dit wel zijn.

ChristenUnie Krimpenerwaard vindt deze situatie schrijnend. Fractievoorzitter Ton van Dorp: “Het heeft emotionele maar ook praktische gevolgen voor de betrokkenen. Daarom willen wij  in de komende raadsvergadering samen met andere partijen een motie hiervoor indienen”.

In de motie wordt het college gevraagd te inventariseren hoeveel inwoners van Krimpenerwaard zich in deze positie bevinden en welke knelpunten zij ondervinden.

Ook roept de ChristenUnie het college op zich samen met de VNG hard te maken voor deze  groep inwoners. “Na 14 jaar mogen deze inwoners niet langer tussen wal en schip vallen”, aldus Van Dorp, “Er moet nu toch eens een oplossing komen.”

TitelBestandsgrootteMIME-type
Motie paspoort voor pardonners (1).docx74,9 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Reacties op 'Paspoort voor Pardonners'

Dorp, A.H. (Ton) van [524159]
Geplaatst op: 03-06-2021 12:42
Motie Paspoort voor Pardonners is op 2 juni in de Gemeenteraad van Krimpenerwaard met overgrote meerderheid aangenomen (23 voor - 4 tegen).
Wethouder Vente meldde al acties in gang te hebben gezet op de punten 1 en 3.