Slotdebat in Concordia

verkiezingendinsdag 18 november 2014 12:24

In Concordia in Haastrecht vond op 17 november het laatste debat plaats tussen de lijsttrekkers van alle 9 partijen die aan de raadsverkiezingen deelnemen.

Een volle zaal met allemaal staanplaatsen, waarbij een aantal mensen in een zijzaal het debat via de televisie konden volgden. Want het werd uitgezonden door de RTV West, Krimpenerwaard en Vlistam.

Concordia is het Latijnse woord voor eenheid. Die was in de zaal echter soms ver te zoeken. Het ging er wel eens hard aan toe, waarbij termen als ‘schoppolitiek’ werden gehanteerd.

In 3 ronden debatteerden steeds 3 lijsttrekkers met elkaar. Zo debatteerde Benjamin Anker met Ria Boere (VVD) en Pieter Heerens (Gemeentebelang Schoonhoven). Ieder kreeg 1 minuut om de hoofdpunten van het programma te noemen. Benjamin zag in die korte tijd kans om op een evenwichtige manier de hoofdpunten van de ChristenUnie te noemen, zoals eerlijke en fatsoenlijke politiek gegrond op de Bijbel, met oog voor mens en schepping. Veel aandacht voor passende zorg en ondersteuning van de mantelzorgers. Kortom een service-gerichte dienende gemeente, waarin ook grote aandacht voor het ondernemersklimaat.

De stelling waarop ze mochten schieten was: ‘de gemeente moet sport en cultuur in stand houden, ook als er geld bij moet’. Benjamin vroeg aandacht en waardering voor het feit dat veel activiteiten draaien op de inzet van vrijwilligers. Dat moet de gemeente koesteren en steunen, zo nodig ook financieel. Maar er zijn wel financiële grenzen. De herindeling zal veel geld kosten, maar de burgers mogen daarvan via de OZB niet de dupe worden. Hoe dan ook, er zullen keuzes moeten worden gemaakt.

In het hele debat liet Benjamin zich kennen als een kundig politiek leider is, die zijn standpunten evenwichtig en helder formuleert, waarbij zijn optreden samenbindend is en van respect getuigt voor de anderen.