Van Dorp (CU) pleit voor goede energieagenda

waardstroommaandag 10 november 2014 12:38

"De nieuwe gemeente Krimpenerwaard moet een goede energieagenda hebben, alleen dan kunnen we voldoen aan de opdracht die in het energieakkoord is vastgelegd." Dat stelde Ton van Dorp (ChristenUnie) in het debat in de Grote Haven in Haastrecht.

Het debat, tussen Vlister politici, werd vrijdagavond 7 november georganiseerd door de Waardstroom, met het oog op de verkiezingen voor de nieuwe gemeente Krimpenerwaard. De Vereniging Waardstroom stimuleert lokale opwekking van duurzame energie zoals windenergie en zonne-energie.

"We kunnen beginnen met de quick wins bijvoorbeeld meer zonnepanelen, tegelijkertijd kunnen we een start maken met discussies die langer duren". Hiermee doelde van Dorp op de discussie over windenergie. De Provinciale regelgeving geeft daarvoor op dit moment geen ruimte. "Er zou in de toekomst toch draagvlak moeten zijn om ook windenergie in de waard te ontwikkelen" aldus Van Dorp.

De lokale politici kregen allereerst 1,5 minuut de tijd om te vertellen wat het standpunt van partij is met betrekking tot een "energieneutrale Krimpenerwaard". Daarna mochten ze om beurten reageren op een aantal stellingen, waarna ook het publiek nog de tijd kreeg de politici te bevragen.

Namens de ChristenUnie stelde Van Dorp dat voor een energieneutrale Krimpenerwaard er 3 belangrijke punten zijn: De nieuwe gemeente moet gaan voor energiebesparing, moet zich maximaal inzetten voor duurzame energie, en moet oog hebben voor voorlichting en educatie. "Er zijn nog veel vragen over duurzaam bouwen, over energiebesparing, over energie-opwekking. Het zou mooi zijn als we in de nieuwe gemeente kunnen komen tot een energieloket, waar al deze vragen neergelegd kunnen worden."