De Overtuin…

21 Bisdom_1.jpgzaterdag 26 juni 2021 10:33

De Overtuin Bisdom van Vliet in Haastrecht is weer in handen van het gelijknamige museum. Vrijdag 25 juni 2021 zijn de overdrachtspapieren door de gemeente Krimpenerwaard en de stichting Bisdom van Vliet ondertekend. Met het overdragen van de tuin is de oude eigendomssituatie in ere hersteld.

21 Bisdom_5Tegelijkertijd heeft het museum een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met de Stichting Overtuin Bisdom van Vliet, een groep van vrijwilligers die zich al jaren bezighoudt met het opknappen van de Overtuin.

Ik weet nog heel goed dat in 2013 een groep Haastrechtse vrijwilligers aanklopte bij de toenmalige gemeente Vlist. Ik was wethouder en had monumentenbeleid in mijn portefeuille. Sinds 1969 was de Overtuin gemeentelijk bezit, maar door de jaren heen was het niet meer de monumentale tuin die je zou wensen. Het groenonderhoud had een duidelijke achterstand en allerlei tuinornamenten waren vervallen geraakt.

In opdracht van de gemeente Vlist hebben we een masterplan laten opstellen voor het herstel van de tuin. Op basis van dit plan zijn vele werkzaamheden verricht. Zo’n 30 vrijwilligers zijn wekelijks bezig met onderhoud en herstelwerkzaamheden. En dat kun je zien ook! De tuin krijgt weer de sfeer van hoe het ooit was.

Op 29 september 2020 heeft de raad unaniem besloten de tuin over te dragen aan de Stichting Bisdom van Vliet. Deze heeft de Stichting Overtuin gevraagd de tuin te onderhouden en te herstellen zoals aangegeven in het ontwerpplan.

Het oorspronkelijke tienjarenplan voor de Overtuin reikt tot 2023 en bevat wensen als fraaiere bruggetjes, herbouw van een historisch prieel annex theehuisje en terugkeer van de oorspronkelijke plantvakken. Dat jaar 2023 is bepaald geen toeval; dan is het precies 100 jaar geleden dat de laatste bewoonster, Paulina Bisdom van Vliet, overleed.

Vier generaties lang leverde de familie Bisdom van Vliet burgemeesters van Haastrecht. Haar vader bekleedde het ambt zelfs meer dan vijftig jaar tot aan zijn dood in 1877. Paulina’s echtgenoot, werd gevraagd hem als burgemeester van Haastrecht op te volgen. Paulina was de laatste bewoner van het huis. Ze is in 1923 overleden. In haar testament liet ze opnemen dat het huis in stand moest worden gehouden als museum. Niets aan het huis of aan het interieur mag er worden veranderd.

Het museum wordt op dit moment gerestaureerd. Dit in aanloop naar het jaar 2023. Paulina liet namelijk een pakket met documenten achter dat pas 100 jaar na haar dood mag worden geopend, op 1 juni 2023. Het pakket bevindt zich in een envelop met lakzegels in een bankkluis. Wat erin zit is onbekend.

Ton van Dorp

21 Bisdom_221 Bisdom_421 Bisdom_3