Motie voor stabiel netwerk Stedin

stedin.jpgvrijdag 04 juni 2021 16:04

Een motie van CDA, ChristenUnie en VGBK, waarin netwerkbeheerder Stedin wordt opgeroepen werk te maken van een stabiel electriciteitsnetwerk is donderdag 2 juni unaniem aangenomen in de gemeenteraad van Krimpenerwaard.

In de motie wordt het college opgeroepen om in de Regionale Energietransitie te bewerkstelligen dat de capaciteit van het netwerk in de Krimpenerwaard zo snel mogelijk versterkt wordt. “Nu reeds komt het regelmatig voor dat zonnepanelen van inwoners worden uitgeschakeld omdat het netwerk het niet aankan”, zo stelde ChristenUnie-fractievoorzitter Ton van Dorp. Het roept bij ons vragen op of het netwerk wel stabiel genoeg is, om in de toekomst de al maar toenemende vraag naar elektriciteit te kunnen transporteren.

Doel van de motie is dat Stedin uiterlijk in 2029 het netwerk gereed heeft, zodat het geschikt is om duurzame opwek van elektriciteit in de buitengebieden te verwerken, zonder uitval.

Cumulatief preferente aandelen

In dezelfde raadsvergadering werd positief besloten op het voorstel van het college om voor maximaal € 2,2 miljoen, cumulatief preferente aandelen in Stedin Holding  te verkrijgen. “Enerzijds vanwege het maatschappelijk belang van de Energietransitie en anderzijds dat het vanuit financieel oogpunt een goede investering is” aldus Van Dorp, “zeker bij de huidige lage rente”.

Reacties op 'Motie voor stabiel netwerk Stedin'