Zonder geld geen gemeenten

240215 Geld.jpgdonderdag 15 februari 2024 15:39

Het jaar 2026 nadert. Dat jaar staat in gemeenteland bekend als het ‘ravijnjaar’. Vanaf 2026 dreigen veel gemeenten niet meer in staat hun begrotingen sluitend te krijgen. Oorzaak is een structurele korting van maar liefst € 3 miljard, die het Rijk heeft ingeboekt. Een korting die onvermijdelijk leidt tot ingrijpende en zichtbare bezuinigingen bij alle gemeenten in Nederland.

Belangrijk voor gemeenten is dus wat de partijen, die het nieuwe Kabinet gaan vormen, van plan zijn met deze al ingeboekte bezuinigingen. Zolang dat onbekend is, blijft het voor gemeenten onduidelijk met welke effecten op de langere termijn rekening moet worden gehouden.

De landelijke werkgroep Raden in Verzet roept daarom de formerende partijen op om maatregelen te nemen in het nieuwe regeerakkoord, zodat…

• gemeenten de belangrijke maatschappelijke opgaven kunnen realiseren door hiervoor structureel voldoende geld beschikbaar te stellen via het gemeentefonds;
  • gemeenten sturingsmogelijkheden en bevoegdheden krijgen die bij hun taken en verantwoordelijkheden passen;
  • gemeenten nooit meer in een situatie terecht kunnen komen waarbij wel de taken, maar niet de benodigde middelen bij de gemeenten terechtkomen;
  • de bestuurlijke verhoudingen op basis van gelijkwaardigheid en samenwerking worden hersteld en verankerd.

ChristenUnie heeft het initiatief genomen de motie op de agenda van de raad van Krimpenerwaard te zetten. De motie is unaniem door de 10 fracties aangenomen.

Het college heeft de motie inmiddels ter kennis gebracht van de informateur en de onderhandelende partijen.

Reacties op 'Zonder geld geen gemeenten'