Visie Bedrijventerreinen

240207 Bergambacht.jpgwoensdag 07 februari 2024 16:49

In januari heeft de Raad van Krimpenerwaard een nieuwe bedrijventerreinen-visie vastgesteld. Hoewel… het is eigenlijk een verdieping, een verdieping van de bestaande omgevingsvisie.
De behoefte aan bedrijventerreinen voor de toekomst is duidelijk. Die is groot. Dat weet de gemeente, dat weten onze ondernemers. Een behoefte van 35ha tot het jaar 2040. Een behoefte, benodigd voor lokale werkgelegenheid, want dat is de insteek: het gaat om het faciliteren van de lokale behoefte. Wat dat betreft zijn de cijfers duidelijk.

Maar hoewel de cijfers mede gestoeld zijn op input vanuit de Provincie, ligt daar een enorme uitdaging. Net als bij de woonbehoefte. Burgemeester Verhoeven van Gouda verwoordde het onlangs heel mooi (maar tegelijkertijd ook wel schokkend): Midden Holland kent gemeenten met de grootste woningbouwgroei in Nederland (Waddinxveen en Zuidplas) maar in Krimpenerwaard mag en kan er niets. Of zoals de plaatsvervangend voorzitter het verwoordde: de gemeente is niet gemakkelijk, maar de provincie is lastig.

Heeft Krimpenerwaard dan nu met dit document voldoende munitie om de discussie met de provincie goed aan te gaan? Daar twijfelt de fractie van ChristenUnie.

Want moet je dan ook geen antwoord hebben op vragen zoals: wat doen we met bestaande terreinen? Waar moeten de uitbreidingen dan gaan komen? Welke werkgelegenheid/welke bedrijven willen we aantrekken. En welke kwalitatieve eisen (bijvoorbeeld rond duurzaamheid) geven we mee? etc.

Antwoorden die nog moeten volgen uit onderzoeken die nog moeten plaatsvinden: Lokatieonderzoek, een revitaliseringsprogramma en een onderzoek hoe we bestaande bedrijventerreinen beter kunnen benutten. Antwoorden die vastgelegd gaan worden in een uitgifteprotocol.

De raad, zo bleek wel uit de oordeelsvormende commissie, maakt zich zorgen, hoe de raad, hoe wij bij deze trajecten worden betrokken. Rekening houdend met de ontwikkelingen en bevoegdheden die voortvloeien uit de nieuwe omgevingswet.

Kortom: wat ChristenUnie betreft twee discussiepunten, voor het vervolgproces:

• Hebben we nu voldoende munitie in de discussie met de provincie?
  • En hoe gaat het college de raad faciliteren in de vervolgprocessen?

Ton van Dorp, fractievoorzitter

Reacties op 'Visie Bedrijventerreinen'