ChristenUnie: "Handhaaf de indexering"!

240215 Indexering.jpgdonderdag 15 februari 2024 15:29

“Handhaaf de indexering” dat was de insteek van de fractie van de ChristenUnie in de raadsvergadering van februari.

Aan de orde was een wijziging op de verordening Werk, Participatie en Inkomen. Het college had daarin voorgesteld de individuele inkomenstoeslag, bestemd voor inwoners met een laag inkomen, de komende vier jaar gelijk te houden. “De bedragen zijn al behoorlijk hoog en een vast bedrag draagt bij aan bekendheid en duidelijkheid”, zo stelde wethouder Pannekoek.

Fractievoorzitter Ton van Dorp was het niet met hem eens. “Alles wordt geïndexeerd. Dat geldt voor bedragen die je moet betalen zoals de OZB of gemeentelijke heffingen. En dan is het niet meer dan normaal dat dat ook geldt voor de bedragen waar je als inwoner een beroep op kunt doen”.

De fractie voelde zich gesteund door een advies van de Adviesraad Sociaal Domein. De Adviesraad voorzag een risico met een vast bedrag voor 4 jaar: “Als de toeslag voor jaren vaststaat gaat Krimpenerwaard op een gegeven moment toch uit de pas lopen met omringende gemeenten die wel jaarlijks indiceren.”

Van Dorp diende mede namens de fracties PvdA/GL en D66 een amendement in om de indexering weer in de verordening op te nemen: “Het is voor de begroting van de gemeente maar een beperkt bedrag, maar voor sommige van onze inwoners noodzakelijk!”

Het amendement werd door de raad unaniem aangenomen.

TitelBestandsgrootteMIME-type
A24-011 Aangenomen - CU, D66, PvdA-GL, Indexering Individuele Inkomenstoeslag.pdf152,0 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie: "Handhaaf de indexering"!'