Vragen over personen met verstandelijke beperking als stembureaulid

Inclusiviteit.jpgvrijdag 21 januari 2022 08:07

ChristenUnie Krimpenerwaard is van mening dat personen met een verstandelijke beperking deel uit kunnen maken van de bezetting van stembureaus. Dat blijkt uit schriftelijke vragen die de partij vandaag heeft ingediend. Op 16 maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen en de ChristenUnie hoopt dat er dan ten minste één, maar indien mogelijk meerdere personen met een verstandelijke beperking werkzaam zijn op de stembureaus.

Raadscommissielid Kars Terlouw, samen met raadslid Cor Slob initiatiefnemer van de vragen: 'Participatie en zichtbaarheid van personen met een beperking is essentieel voor deze mensen én voor onze samenleving als geheel. Ook als gemeente Krimpenerwaard moeten we ernaar streven dat inwoners met een beperking zich gezien weten en hun talenten in kunnen zetten op diverse manieren. Hoe kan dit beter dan als mensen met een verstandelijke beperking op de lokale hoogtijdag van de democratie actief deelnemen aan het democratisch proces? En dan niet alleen als stemmers, maar ook als stembureauleden?'

Terlouw vervolgt: 'Stichting Prokkel, een organisatie die de maatschappelijke participatie van personen met een verstandelijke beperking wil stimuleren, heeft op haar website handige informatie gebundeld voor gemeenten en (potentiële) stembureauleden. De bedoeling is dat iedere persoon met een verstandelijke beperking een duo vormt met een persoon zonder verstandelijke beperking, die waar nodig kan begeleiden. Als ChristenUnie Krimpenerwaard gaan we voor een duo per woonkern!'

foto Jurgen Huiskes

TitelBestandsgrootteMIME-type