ChristenUnie Krimpenerwaard pleit voor HARRIE-trainingen

zaterdag 06 juni 2020 13:30

ChristenUnie Krimpenerwaard vindt dat iedereen recht heeft op werk. Extra aandacht voor mensen die met een beperking te maken hebben, is daarbij noodzaak!

Landelijk is er in Nederland gelukkig steeds meer aandacht voor de bevordering van arbeidsparticipatie van mensen met een beperking. Bij het begrip ‘beperking’ kan aan een breed scala aan handicaps gedacht worden, zowel mentaal als fysiek. Nu is het niet alleen van belang dat zoveel mogelijk mensen met een beperking werk vinden, maar is het vervolgens ook zaak dat zij hun baan behouden op langere termijn. Sensibilisering van de werkvloer is hiervoor onmisbaar.

Jongerenvakbond CNV Jongeren biedt door het hele land zogenaamde ‘HARRIE’-trainingen aan, die beogen (potentiële) werkgevers en collega’s handvatten te bieden voor de omgang met en begeleiding van collega’s met een beperking.

Kars Terlouw van de fractie ChristenUnie: “ChristenUnie Krimpenerwaard heeft schriftelijke vragen aan het college van Burgemeester en wethouders gesteld. We zijn benieuwd naar de mogelijkheden binnen de gemeentelijke organisatie en naar de mogelijkheden bij andere werkgevers in de gemeente.

Namens de ChristenUnie Krimpenerwaard heeft fractievoorzitter Ton van Dorp de volgende vragen hierover aan het college gesteld:

Toelichting

Landelijk is er in Nederland steeds meer aandacht voor en betrokkenheid bij de bevordering van arbeidsparticipatie van personen met een beperking. Bij het begrip ‘beperking’ kan aan een breed scala aan handicaps gedacht worden, zowel mentaal als fysiek. Nu is het niet alleen van belang dat zoveel mogelijk personen met een beperking werk vinden, maar is het vervolgens ook zaak dat deze mensen hun baan behouden op langere termijn. Sensibilisering van de werkvloer is hiervoor onmisbaar. Zo biedt jongerenvakbond CNV Jongeren door het hele land zogenaamde ‘HARRIE’-trainingen aan, die beogen (potentiële) werkgevers en collega’s handvatten te bieden voor de omgang met en begeleiding van collega’s met een beperking.

Vragen:

1. Kan het college inzicht geven in de huidige stand van zaken wat betreft de arbeidsparticipatie van arbeidsbeperkte personen in onze gemeente, en hoeveel van hen tot dusver aan de slag zijn geholpen via de banenafspraak?

2a. Kan het college aangeven of de werkorganisatie van de gemeente Krimpenerwaard beleid kent met het beoogde doel leidinggevenden en collega’s voor te bereiden op, dan wel te begeleiden bij de omgang met collega’s met een beperking?
2b. Staat het college ervoor open CNV Jongeren de mogelijkheid te bieden hun deskundige ‘HARRIE’-trainingen ook binnen het gemeentelijk apparaat aan te bieden?

3. Ziet het college mogelijkheden de trainingen van CNV Jongeren ook onder de aandacht te brengen bij andere werkgevers in de gemeente?

Reacties op 'ChristenUnie Krimpenerwaard pleit voor HARRIE-trainingen'