Warmtevisie: Gas geven om gas te verminderen.

210501 WarmteVisie.pngwoensdag 29 september 2021 09:45

In de raadsvergadering van 28 september 2021 stond de Warmtevisie Krimpenerwaard op de agenda. Collega Siem Opschoor heeft daar het woord over gevoerd in de commissie. De afronding vindt dan plaats in de raadsvergadering.
Vanwege tijdgebrek -onze spreektijd was nog 35 seconden- was het niet mogelijk om deze bijdrage uit te spreken. Ik deel hem daarom graag met u..

Voorzitter,

Het klimaat verandert, de aarde warmt op. Er komen steeds meer broeikasgassen zoals CO2 in de lucht. Wetenschappers zijn het erover eens dat de mens een grote verantwoordelijk-heid draagt.

De opdracht, voortvloeiend uit het klimaatakkoord van Parijs (2015) past in de visie van de ChristenUnie; we moeten als een goed rentmeester zorgen voor de aarde; we willen de aarde op een goede manier overdragen aan onze kinderen en kleinkinderen.

We ondersteunen dan ook dat het college de urgentie ziet.

We zijn als ChristenUnie blij met de warmtevisie zoals nu voor ons ligt. In gesprekken gaat de discussie al snel over alternatieven voor het gas, maar de eerst stap -het isoleren van huizen en gebouwen- wordt daarbij nogal eens vergeten. En vooral wat betreft die isolatie, wil de ChristenUnie graag gas geven. Gas geven om gas te verminderen. De beste energie is immers de bespaarde energie.

Afgelopen week hebben de landelijk ChristenUnie, CDA en GroenLinks samen met een groep maatschappelijke organisaties een Isolatiemanifest gepresenteerd.

De top 4 van bouwstenen uit dit manifest zijn: 1. Sneller isoleren, 2. slimmer bundelen, 3. socialer aanpakken en 4. benut de kracht van de lokale gemeenschap.

Snel en slim Isoleren zorgt voor die verlaging van het gasverbruik, en dus vermindering van de CO2 – uitstoot. Zorgt voor Meer woongenot

Maar… Zorgen zijn er bij grote groepen mensen over de betaalbaarheid. Energiearmoede door slecht geïsoleerde woningen is nu al een groot probleem. Wij vragen het college dan ook vooral te kiezen voor een sociale aanpak en oog te hebben voor ondersteuning en subsidiering:

• Het convenant geeft als suggestie een vouchersysteem.
  • In deze raad hebben we het over duurzaamheidsleningen gehad.
  • Er ligt een motie voor over objectfinanciering.
  • We hebben het straks nog over het Energie Fonds

Laat ons zoeken naar allerlei mogelijkheden zodat deze warmte-transitie voor al onze inwoners mogelijk wordt. Onze fractie staat er open voor. Graag de reactie van de wethouder.

Dan de 4e bouwsteen: De  kracht van de lokale gemeenschap!

We moeten ons goed realiseren dat de uitvoering van onze plannen sterk afhankelijk is van de medewerking van bewoners, woningcorporaties en bedrijven. Het succes hangt af van de bereidwilligheid van deze groepen om hieraan mee te werken. Is de wethouder het met ons eens dat we hen op alle mogelijke manieren zullen moeten betrekken en moeten verleiden met alle middelen die we hebben?

Voorzitter, we hebben het in deze raad al vaker over de capaciteit van het elektriciteitsnet gehad. Dat is zeker nog niet overal optimaal binnen de Krimpenerwaard. Wij vragen het college dit onderwerp hoog op de agenda te houden.  Het is essentieel om onze doelstellingen te behalen.

Ton van Dorp

Reacties op 'Warmtevisie: Gas geven om gas te verminderen.'