Algemene beschouwingen 2021 + Kadernota 2022

21 Algemene Beschouwingen.jpgwoensdag 14 juli 2021 11:44

Voor de ChristenUnie zijn drie uitgangspunten die ons houvast en richting geven bij de keuzes die wij maken:
1. Iedereen telt mee…
2. Perspectief…voor de toekomst
Door te werken aan een gezonde groene economie; voldoende woningen, maar ook veilige verkeerssituaties.
3. Samen leven en werken
Door verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar.

Vooruitzien kan niet zonder terug te zien.  Als samenleving hebben we bewogen maanden achter de rug, door een klein virus met diepingrijpende gevolgen. We leven mee met allen die hebben geleden door het verlies van geliefden, verlies van werk of inkomsten, eenzaamheid, door het missen van kerkelijke- of verenigingsactiviteiten.

Vooruitzien doen we dit jaar bescheidener dan ooit. Vanwege de les in bescheidenheid die de crisis ons heeft geleerd – het blijkt maar weer dat onze maatschappij niet zo maakbaar is als velen zouden willen- maar ook door de onduidelijke financiële situatie.  Want nog veranderlijker dan het weer is de inhoud van de lokale portemonnee.

Schetste het college in de jaarrekening 2020 een somber bewolkt beeld, nu is er alweer sprake van een weertype dat het midden houdt tussen zon en licht-bewolkt. Voorzitter, Wat de ChristenUnie betreft is het gewoon mistig.

De landelijke overheid maakt het de gemeenten momenteel niet gemakkelijk:

• Geen structurele toezeggingen voor de jeugdzorg, de WMO, of voor de Energie Transitie
    • Onduidelijkheid over de herverdeling van het gemeentefonds,
    • Welke effecten hebben De invoering van de Omgevingswet en de daaraan gekoppelde Wet Kwaliteitsborging?
    • En dan hebben we nog de onduidelijke gevolgen van de Corona-crisis

We bedanken het college en de afdeling Financiën voor de recente memo waarbij het saldo van de Kadernota is geactualiseerd. We hopen dat het beeld in het najaar, bij de begrotingsbehandeling, echt duidelijk is. Ook dank aan college en auditcommissie voor het werk aan de bezuinigings- mogelijkheden, n.a.v. de SGP-motie van vorig jaar. Wij kunnen instemmen met een pas op de plaats voor dit moment. Maar verzoeken het college om de uitkomsten niet in de la te leggen, maar bovenop het bureau te laten liggen. Voorhanden houden, voor als het nodig is.

In de bijlage de volledige tekst!

TitelBestandsgrootteMIME-type
Alg Besch kadernota 2022.docx46,6 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Reacties op 'Algemene beschouwingen 2021 + Kadernota 2022'