Nieuwe vorm van pleegzorg in Midden-Holland!

Schema+Mockingbird+family+model.pngwoensdag 14 juli 2021 10:40

Regio Midden-Holland gaat als eerste in Nederland aan de slag met een nieuwe vorm van pleegzorg met het Amerikaanse Mockingbird Family Model (MFM). Dat liet wethouder Lavinja Sleeuwenhoek van Krimpenerwaard gisteren weten in de raadsvergadering, naar aanleiding van vragen van de ChristenUnie.

Fractievoorzitter Ton van Dorp maakte melding van MFM omdat er in andere landen al goede resultaten mee zijn behaald. Van Dorp: “uit onderzoek  blijkt dat in Nederland bijna 30% van de pleegzorgplaatsingen voortijdig wordt afgebroken, waarvan de helft van de gezinnen helemaal stopt met pleegzorg. Dit terwijl er in Nederland al een tekort aan pleegzorgplaatsen is. Het Mockingbird Family Model verbetert het welzijn van de pleegkinderen door pleegouders te ondersteunen en deelnemers een netwerk van lotgenoten te bieden”.

Bij het  Mockingbird Family Model wordt er een netwerk opgericht waarbij verschillende pleeggezinnen zich aansluiten. Die pleeggezinnen zijn verbonden aan een “Huis” (een hub home) met een ervaren pleegouder die de andere gezinnen ondersteunt. Concreet kunnen pleegkinderen daar zo nodig tijdelijk logeren, en de ouders uit het netwerk kunnen er terecht voor advies, hulp, en verhalen delen. Op deze manier houden pleegouders het pleegouderschap vol, en kunnen pleegkinderen in het gezin blijven en passende ondersteuning krijgen. Breakdowns, waarbij pleegouders de pleegzorg stoppen voor een kind, worden zo voorkomen. Pleegzorg organisatie Horizon neemt in de regio Midden-Holland de werving van pleegouders op zich, die in de netwerken willen.

De fractie van de ChristenUnie Krimpenerwaard is blij met het nieuws over de pilot. “We hopen op mooie resultaten” aldus Van Dorp.

Reacties op 'Nieuwe vorm van pleegzorg in Midden-Holland!'