Laat jongeren meedenken over de samenleving

zondag 31 mei 2020 00:06

“Nodig jongeren uit om na te denken over de samenleving, nu en in de toekomst” dat is de oproep van ChristenUnie aan het college van Burgemeester en Wethouders in Krimpenerwaard.

Deze oproep sluit nauw aan bij de woorden van Minister-president Rutte in de laatste persconferentie. Rutte heeft daar jongeren uitgedaagd mee te denken over hoe de (corona-) samenleving nu en in de toekomst er uit ziet.

“De Krimpenerwaard zal door de ontwikkelingen van het corona-virus met ingrijpende keuzes te maken krijgen. Deze keuzes zullen grote impact hebben op het dagelijkse leven van iedereen, maar zeker ook op die van de jongeren in Krimpenerwaard. Het gaat immers niet alleen om de samenleving van vandaag, maar ook over die van morgen” aldus Ton van Dorp, fractievoorzitter. “Jongeren denken vaak creatief en ‘out of the box’ en kunnen zo originele, waardevolle ideeën  inbrengen bij plannen voor de samenleving van nu en voor die van de toekomst”.

De fractie roept daarom het college op gehoor te geven aan de oproep van het kabinet om jongeren uit te nodigen en uit te dagen mee te denken over hoe deze veranderende samenleving eruit kan zien. Van Dorp: “Zet bijvoorbeeld het Right to Challenge in, zodat de plannen en ideeën van jongeren duidelijk verankerd worden in ons gemeentelijk beleid. Dat geeft jongeren de zekerheid dat hun ideeën en plannen een volwaardige plek krijgen in de gemeentelijke besluitvorming!“

De oproep wordt in een motie behandeld in de raadsvergadering van 2 juni 2020. De tekst:

De raad van de gemeente Krimpenerwaard in vergadering bijeen d.d. 2 juni 2020

Constaterende dat

• Premier Rutte namens het kabinet in de laatste persconferentie jongeren uit heeft gedaagd mee te denken over hoe de (corona) samenleving nu en in de toekomst er uit ziet;
  • Gemeenten werden opgeroepen de jongeren, als volwassenen van de toekomst, uit te nodigen en hen te betrekken bij de plannen;
  • Het Right to Challenge handvatten biedt deze uitdaging vorm te geven en jongeren de zekerheid geeft dat hun ideeën en plannen een volwaardige plek krijgen in de gemeentelijke besluitvorming:

Overwegende dat

• We als Krimpenerwaard door de coronamaatregelen gedwongen worden ingrijpende keuzes te maken die op korte en lange termijn invloed zullen hebben op de samenleving;
  • Deze keuzes ook grote impact hebben op het dagelijkse leven van de jongeren in Krimpenerwaard;
  • Jongeren vaak creatief en ‘out of the box’ denken en zo originele, waardevolle ideeën kunnen inbrengen bij plannen voor de samenleving van nu en voor de samenleving van de toekomst;

Verzoekt het college

• Gehoor te geven aan de oproep van het kabinet om jongeren uit te nodigen en uit te dagen mee te denken over de (corona)samenleving van nu en over de samenleving in de toekomst;
  • Hiervoor jongeren en jongerenorganisaties te benaderen en het gesprek (met raad en college) te organiseren;
  • Het Right to Challenge in onze gemeente in te zetten zodat de plannen en ideeën van jongeren duidelijk verankerd worden in ons gemeentelijk beleid;

en gaat over tot de orde van de dag.

Ondertekening en naam:

Ton van Dorp
ChristenUnie Krimpenerwaard

Reacties op 'Laat jongeren meedenken over de samenleving'

Dorp, A.H. (Ton) van [524159]
Geplaatst op: 05-06-2020 15:44
Mooi dat de raad van Krimpenerwaard UNANIEM achter deze oproep staat!

Wethouder Sleeuwenhoek heeft aangegeven de motie graag uit te voeren.

Daardoor hoefde de motie niet meer in stemming te worden gebracht!

We hopen op een succesvolle uitvoering met veel inbreng van de jongeren!