Terugblik laatste raadsvergadering (17 september 2024).

240921 Zonnepanelen.jpgzaterdag 21 september 2024 20:35

Na meerdere weken aan ‘zomervakantie’ was het toch echt weer tijd voor een raadsvergadering. We mochten hierbij de nieuwe raadsgriffier, mevrouw Saskia van Dijk verwelkomen. We hopen van harte dat zij de lijn van voormalig griffier Van Muijen en tijdelijk griffier Van Beek kan voortzetten en dat we voor de komende periode verzekerd zijn van een uitstekende ondersteuning aan de raad. Ton van Dorp mocht namens de werkgeverscommissie mevrouw Van Dijk al verwelkomen, en hij liet al doorschemeren dat we een griffier van hoog kaliber hebben aangenomen.

Op de agenda stonden twee bestemmingsplannen, alle twee aan de IJsseldijk in voormalig gemeente Ouderkerk. ChristenUnie Krimpenerwaard kon deze prachtige plannen alleen maar toejuichen. Een klein debat is nog ontstaan toen de fractie Pro Krimpenerwaard enkele moties/amedementen wilde indienen over bepaalde processen binnen bestemmingsplannen. De discussie die daaruit ontstond was zeker waardevol, maar niet relevant genoeg voor de avond; vandaar dat ook is besloten om hier later in commissie nog op terug te komen.

Tevens hebben we een belangrijke stap gezet om de WMO/jeugdwet voor de komende jaren vorm te geven. Er is besloten in dit in een zogenaamde ‘gemeenschappelijke regeling’ te doen, waarbij gemeente Krimpenerwaard samen met de gemeentes Zuidplas, Waddinxveen, Gouda en Bodengraven-Reeuwijk de taken voor het sociaal domein gaat delen.

Er waren twee moties vreemd aan de orde van de dag, de eerste ging over de regionale energie strategie (RES) en de inplementatie van zonnevelden. Sommige partijen waren van mening dat de raad zich sterker moest uitspreken over de wens om geen zonnevelden binnen de Krimpenerwaard te realiseren. ChristenUnie verwacht daar onnodig bestuurlijk ‘gedoe’ van. De raad heeft zich hierover in het verleden al duidelijk uitgesproken. Hoewel wij er dus wat terughoudender in waren is de motie uiteindelijk wel aangenomen. De tijd zal leren of we binnen de Krimpenerwaard daadwerkelijk zonnevelden kunnen vermijden, er lijkt weinig animo voor te zijn, maar we moeten uiteraard wel aan onze energiedoelen voldoen.
De tweede motie ging over de afsluiting N210 rond Lopik. Bepaalde partijen voorzagen grote verkeershinder, ook binnen de Krimpenerwaard, en verzochten het college om bij buurprovincie Utrecht na te vragen hoe de huidige planning rond de werkzaamheden N210 verbeterd kan worden. De ChristenUnie steunde deze inzet, de weg tussen Schoonhoven en Lopik is een belangrijke verkeersader en de geplande werkzaamheden zouden deze verkeersader volledig onbruikbaar maken. Zoiets vereist goede regelingen, en wellicht zijn er nog mogelijkheden die nu nog niet optimaal benut worden.

Reacties op 'Terugblik laatste raadsvergadering (17 september 2024).'