ChristenUnie pleidooi: Duurzame opvang asielzoekers.

230422 hotelschip.jpgzaterdag 22 april 2023 09:56

De druk op de asielopvang is groot, dat stelt gemeenten voor grote opgaven. Voor Krimpenerwaard is de opgave om 153 plaatsen wellicht zelfs 242 opvangplaatsen te realiseren. En niemand mag verrast zijn, als de aantallen nog hoger komen te liggen.

Midden-Holland en Holland-Rijnland willen de uitdaging met 18 gemeenten aangaan om gezamenlijk 2200 duurzame plaatsen voor opvang te realiseren. De samenwerking spreekt de ChristenUnie enorm aan! Verantwoordelijkheid voor individuele gemeenten maar met een gezamenlijke aanpak. Zo kunnen er met wederzijdse instemming aantallen worden geruild. En kunnen grotere opvanglocaties een functie vervullen voor kleinschalige locaties. Groot heeft meer voorzieningen, maar wat ChristenUnie betreft hebben kleine locaties in Krimpenerwaard de voorkeur.

“ChristenUnie onderschrijft het belang om te komen tot een duurzame oplossing voor de opvang van asielzoekers. We zien het als een Bijbelse opdracht om gastvrij te zijn. Het is een opdracht naast de grote opgave in onze gemeente voor woningen voor met name onze jongeren” aldus fractievoorzitter Ton van Dorp in de raadsvergadering van 19 april.

Gezamenlijk vragen de gemeenten de hulp van de Provincie: financiële maar zeker ook planologische medewerking. Die medewerking is essentieel voor het realiseren van zowel asielplaatsen als woningen.

Tot slot heeft de ChristenUnie aandacht gevraagd voor de communicatie als er opvanglocaties komen. Van Dorp: “Inwoners worden verrast, voelen zich niet gehoord, hebben zorgen of gewoonweg vragen. In deze situaties kan de communicatie van de gemeente het verschil maken!”.

Foto Het Kontakt: Hotelschip Krimpen aan den IJssel

Reacties op 'ChristenUnie pleidooi: Duurzame opvang asielzoekers.'