JO YPMA krijgt een STRAAT

230422 Jo Ypma.jpgzaterdag 22 april 2023 09:48

Jo Van Dorp-Ypma was een markante vrouw. Schrijfster van tientallen boeken, publiciste in Trouw, eindredacteur. Ze is geboren in Haastrecht, heeft daar gewoond, en is actief geweest in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. In de uitzending van het NPO Radio 1-programma ‘Dijkstra en Evenblij Ter Plekke’ in Lekkerkerk, een aantal weken geleden, werd daarom de suggestie gedaan om een straat te vernoemen naar Jo Ypma.

De fractie van ChristenUnie heeft dit opgepakt en diende in de raadsvergadering van 19 april een motie hiervoor in. Fractievoorzitter Van Dorp: “De gemeente heeft plannen om te bouwen, o.a. in Haastrecht en dan zullen de straten een naam moeten krijgen. Zo’n straatnaam is niet alleen praktisch maar vertelt ook een verhaal. In Haastrecht zijn er straatnamen vernoemd naar mannen, maar nauwelijks vernoemingen naar vrouwen, met uitzondering van het Koninklijk Huis. Genoeg redenen dat wij het college via deze motie verzoeken om een straat in Haastrecht te vernoemen naar Jo Ypma. Ze verdient dit!”

Wethouder Boere was het daarmee eens. Het college neemt de motie over. Jo Ypma gaat een straatnaam krijgen!

Bijlage: motie

Foto: Ton van Dorp met een boek van Jo Ypma

TitelBestandsgrootteMIME-type
230422 Motie Jo Ypma-straat Raad april 2023.docx76,0 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload