Ton_van_Dorp_2020_Alphen.jpgdinsdag 24 november 2020 17:59

Voorzitter,

Het begrotingsproces is in de gemeenteraad het meest intensieve proces van het jaar. Dit keer hebben wij - mede dankzij de Provincie - een wel heel bijzonder proces doorlopen. Alleen als de Raad vanavond, aanvullend aan de begroting, ook een herstelplan aanvaardt, heeft de gemeente Krimpenerwaard een financieel dekkend vooruitzicht.

Bij de behandeling van de kadernota is de ChristenUnie initiatiefnemer geweest van motie M020-043, waarin we het college hebben verzocht een begroting te presenteren die voldoet aan de eisen van de Provincie. Bij sommige fracties voelde dat als een open deur. Toch is de ChristenUnie blij dat de meerderheid van de raad deze motie heeft omarmd; het bleek niet onnodig. Door een bijzonder snelle reactie met het aanleveren van het herstelplan kunnen we vanavond constateren dat het college heeft voldaan aan deze motie.

Een goed financieel beleid is belangrijk, maar het is zeker niet het enige wat telt:

• wat echt telt… dat is dat we beter voor elkaar zorgen, elkaar niet in de steek laten;
  • wat echt telt…. is dat niet de groei van de economie maar de bloei van de samenleving ons doel wordt;
  • wat echt telt… is dat we betere rentmeesters worden van onze omgeving;
  • wat echt telt… dat is gezondheid!

De ChristenUnie besteedt daarom ook zeker aandacht aan een aantal niet-financiële onderwerpen.

Wij zijn dankbaar dat de lasten voor onze inwoners in 2021 beperkt stijgen. De WOZ, de leges en tarieven stijgen met 1,8% (inflatie). De kosten van de afvalstoffenheffing stijgen iets meer, maar dat komt door de sterk stijgende kosten van verwerking en inzameling. Het is goed – wij ondersteunen dat van harte - om op het gebied van afval nog eens te kijken of de kosten niet naar beneden kunnen.

Wat wel doortelt zijn de kosten van de lijkbezorgingsrechten. Het college stelt voor deze extra te verhogen met 12,8%. Bij de Kadernota heeft de ChristenUnie hiervoor al aandacht gevraagd. Begraven worden is een basisvoorziening en moet voor iedereen haalbaar zijn. Het lijkt dat die haalbaarheid nu ontnomen wordt door toe te werken naar een maximale kostendekkendheid. Wij verzoeken het college deze lastenverzwaring niet door te voeren.

Met aanvulling van het herstelplan is er een sluitende begroting voor 2021 en ook voor het Meerjarenperspectief 2024. Een flink aantal technische en goed gevonden oplossingen die onze inwoners niet raken. We constateren wel dat als er nog lucht in de begroting zat, deze er nu uit is.

Maar daarmee zijn de zorgen nog niet weg.

Zo hebben we onvoldoende grip op de kosten van de jeugdzorg/WMO. Hoewel er voorstellen in het herstelplan zijn opgenomen, is de stijgende trend van de kosten op dit moment nog niet doorbroken; meer jongeren in de zorg en een toename van de duurdere complexe zorg.

Het opnemen van extra inkomsten voor de jaren 2023 en 2024 is boekhoudkundig geoorloofd, maar of er daadwerkelijk geld komt, hangt af van een nieuw kabinet, en is niet zeker. De financieringswijze van het Rijk en de Provincie rammelt.

De kosten van de coronacrisis maken het beeld er niet beter op.

Er liggen voor de gemeente uitdagingen. Uitdagingen die we gezamenlijk moeten aangaan. En op tijd. Laten we een volgende keer a.u.b. niet weer wachten tot de week voor de begrotingsbehandeling.

Huisvesting ambtelijke organisatie
Één van de discussies die op ons afkomt gaat over de huisvesting van onze ambtelijke organisatie. Een ingrijpend, maar ook een financieel omvangrijk project. De ChristenUnie zal bij haar afwegingen duurzaamheid een belangrijke plaats geven, maar ook duidelijk voor ogen houden waarmee onze inwoners het best gediend zijn. Het duurzaamheidsaspect vinden wij ook terug in hergebruik c.q. herbestemming van gebouwen.

De ChristenUnie investeert, maar investeert liever in mensen dan in stenen.

Zorg voor elkaar / Eenzaamheid:
Investeren in mensen is altijd goed, maar dit jaar zeker. Groepen inwoners hebben de afgelopen coronamaanden in eenzaamheid doorgebracht, waardoor hun geestelijk en lichamelijk welzijn achteruit is gegaan. Ondernemers, zzp’ers, medewerkers die plots zonder werk thuis zaten. Jongeren die niet naar school konden. Het jaar 2020 zullen we blijvend herinneren.

Landelijk hebben maatschappelijke organisaties en kerken de handen ineen geslagen om samen met de overheden te komen tot het initiatief “Niet Alleen”. Gebouwen en vrijwilligers staan ter beschikking zodat “we uiteindelijk met grotere onderlinge verbondenheid uit deze crisis komen dan we erin gingen”.

Zijn er binnen de gemeente Krimpenerwaard #Niet Alleen-initiatieven, voor zover het college weet? Is het college bereid een rol te spelen om deze initiatieven te ondersteunen, in gang te zetten, samen met onze  welzijnsstichtingen, kerken, maatschappelijke partners? Aandacht voor kwetsbare mensen in onze gemeente telt .

Inclusieve gemeente:
De ChristenUnie staat voor een Krimpenerwaard waar iedereen gelijkwaardig is en meetelt: de zorgbehoevende ouderen en mensen met een beperking. Nederlanders die vele generaties hier leven, vluchtelingen, of kinderen van migranten. Wij merken dat de inclusieve samenleving onder druk staat. Tolerantie naar de ander en respect voor elkaars mening nemen af. Is het een idee om op de gemeentepagina met regelmaat ‘bijzondere inwoners’ aan het woord te laten? Door middel van een interview, bijvoorbeeld. Als we de verhalen van onze inwoners kennen, kan respect groeien. Ook hier onze vraag: Hoe staat het college hierin? Welke rol ziet het college op dit punt?

Koop lokaal:
Ook de horeca heeft zwaar te lijden onder de maatregelen als gevolg van de coronapandemie. Veel gelegenheden bieden de mogelijkheid tot afhalen. De ChristenUnie roept iedereen op, hier gebruik van te maken - uiteraard voor zover de persoonlijke financiën dat toelaten. Ook de lokale detailhandel heeft aandacht nodig. Ook hier geldt: koop lokaal. We hebben uitstekende winkels in de Krimpenerwaard. Laten we deze in stand houden - niet alleen goed voor de winkelier, maar ook voor  verenigingen die gesponsord worden door juist de lokale winkeliers.

Vergeet de boeren niet:
Veel boeren hebben ook een winkel aan huis, waar zuivel- en andere streekproducten worden verkocht. Maak hier gebruik van! Het is smakelijk, niet duur en zorgt er ook voor dat kleinere boeren een boterham kunnen verdienen en niet eindeloos hoeven uit te breiden om te overleven. U krijgt er heerlijke melk voor, de boer kan blijven bestaan en het stikstofverhaal wordt minder urgent - een 'win-win-winsituatie' voor de hele Krimpenerwaard.

In breder verband zijn we zeer positief over de Economische visie Midden-Holland. ‘Samenwerken aan een sterke economie’, een ‘aantrekkelijk vestigingsklimaat’ en ‘toekomstig onderwijs’ staan in die visie centraal. Gemeenten, bedrijfsleven en onderwijs weten elkaar steeds beter te vinden om elkaar te versterken en aan te vullen. Mooi dat wethouder Vente hierbij als voorzitter één van de bestuurlijke trekkers is.

Lachgas:

De ChristenUnie is dankbaar voor de grote steun voor het verbod op lachgas. Nu dit verbod in de APV staat, moet dit ook gehandhaafd worden. Dat geldt ook voor drugsoverlast in het algemeen. Vrijwel elke kern heeft er in meerdere of mindere mate mee te maken. Niet alleen aanpakken, maar vooral ook voorkomen. Preventie en voorlichting zijn net zo belangrijk als de bestrijding van overlast. Klachten van inwoners moeten - ook - op dit punt zeer serieus genomen worden en niet alleen ter kennisgeving worden aangenomen.

Jongeren en politiek:
Lang werd gedacht, dat jongeren weinig interesse in politiek zouden hebben. Dat lijkt - gelukkig - niet waar. Enthousiaste reacties van  bassischoolleerlingen die meedoen aan het project Democracity. Maar liefst 131 ontwerpen voor de kindervlag. En aan de Masterclass doen maar liefst 50 jonge mensen van rond de twintig mee. Dat smaakt naar meer... Voor middelbare scholieren is op dit moment nog niet iets soortgelijks beschikbaar. Ongetwijfeld zullen hiervoor ook interessante projecten bestaan, bijvoorbeeld een Lagerhuis voor middelbare scholieren. Hoe staat u hierin? Wellicht kan het college hierover informatie inwinnen bij de organisatie achter de Masterclass en/of Democracity.

Woningbouw en sociale huur:
Het realiseren van extra woningen blijkt een taai onderwerp; er moet nog veel gebeuren op dit punt. Er zijn stappen gezet om meer aandacht te vragen voor de middenhuur. Maar komt dat nu ook van de grond? Het onderwerp tiny houses blijkt weerbarstig. We volgen de discussie daarover met aandacht. Daarnaast zijn we benieuwd welke stappen het college neemt in het kader van het stimuleren van flexibel wonen.

Naar aanleiding van discussies over ontwikkelingen op Galgoord en het aandeel sociale woningbouw, lijkt het ons belangrijk om een overzicht te krijgen van het percentage aan sociale huurwoningen per kern. Hoe kijkt het college voorts aan tegen een concept als het  ‘Knarrenhof’ of het ‘Ouden Huis’? We kennen initiatieven in Bodegraven en Woerden. Zou zoiets ook in één van onze kernen kunnen?

Afsluitend
Voorzitter, we leven in onrustige en ook zorgelijke tijden. Soms kan het je aanvliegen: wat staat ons de komende jaren te wachten? De coronacrisis treft ons plaatselijk, landelijk maar ook wereldwijd. Velen maken zich terecht zorgen; financiële zorgen, maar ook zorgen over de opwarming van de aarde, de soms onnavolgbare ontwikkelingen op het wereldtoneel, enzovoort.

En toch is er hoop! Iets dat echt telt. Wij geloven dat wij het niet alleen hoeven te doen, maar dat er Één is waar we altijd met onze zorgen en vragen terecht kunnen, ook met ons verlangen naar meer wijsheid. Wijsheid voor en zegen op ons bestuurlijk handelen. Dat wensen we u als college maar ook ons als raad van harte toe.

Fractie ChristenUnie:

Ton van Dorp

Elisabeth van Zijl-Vuijk

Anthony Tom

Reacties op 'Wij willen u graag de Algemene Beschouwingen van de ChristenUnie delen, zoals uitgesproken bij de Begroting 2021: Wat echt telt...'