Nu doorpakken!!! Raad staat voor flinke uitdagingen!

221104 Doorpakken.jpgvrijdag 04 november 2022 20:48

De ontwerp-begroting 2023-2026 geeft een zorgelijk beeld. Het jaar 2023 is gelukkig sluitend, maar onze inwoners en bedrijven krijgen een forse rekening! Een stijging van de belastingen met 4,8%, veroorzaakt door de hoge inflatie. Een stijgingspercentage dat we niet gewend zijn in Krimpenerwaard. Ongewenst ook: bij veel huishoudens en bedrijven staat het water tot aan de lippen.

Het laatste jaar van deze begrotingscyclus (2026) sluit zelfs af met een verwacht negatief resultaat van € 4,5 miljoen. Als de landelijke overheid niet snel met een oplossing komt voor dit “Ravijnjaar” en de jaren daarna, zal de gemeente zelf met alternatieven moeten komen. De raad mag daarvoor niet te lang wachten. We moeten doorpakken!

Doorpakken moet de raad ook op andere gebieden, zoals de Woningbouw. Een versnellingsagenda en een herziene woonvisie zijn nuttig, maar onze jongeren willen NU een woning. En met realisatie van  ouderenwoningen komt er doorstroming in de huizenmarkt. Het aantal sociale huurwoningen moet omhoog in Krimpenerwaard. Samen met andere partijen heeft ChristenUnie een voorstel neergelegd bij het college.

Recent zijn we geïnformeerd over prachtige pilots met een preventieve aanpak in het sociaal domein. Ook daar zullen we moeten doorpakken en blijven innoveren. De kosten van jeugdzorg en wmo stijgen maar door.

Klimaat, energie, stikstof, natuur en landbouw zijn onderwerpen die velen in onze polders bezighouden. We vragen het college voortvarend en ruimhartig te faciliteren. Een proactieve houding als het aankomt op vergunningverlening. En financiële ondersteuning voor initiatieven vanuit onze inwoners.

Wij wensen raad en college veel succes.

Reacties op 'Nu doorpakken!!! Raad staat voor flinke uitdagingen!'