Lijstverbinding

verkiezingendinsdag 30 september 2014 12:07

De besturen van CDA, CU en SGP in de Krimpenerwaard hebben besloten tot een horizontale lijstverbinding bij de gemeenteraadsverkiezingen op 19 november 2014.

Met het aangaan van een horizontale lijstverbinding blijven de afzonderlijke partijen volledig hun eigen profiel behouden en zullen ze zich ook zelfstandig aan de kiezer blijven presenteren. De verbinding heeft vooral betekenis voor de verdeling van de restzetels na de verkiezingen.

Door zich onderling aan elkaar te verbinden, spreken CDA, ChristenUnie en SGP uit dat zij gezamenlijk aanspraak willen maken op de restzetels die na de verkiezingen nog tussen partijen te verdelen zijn.

De gezamenlijke besturen willen met de horizontale lijstverbinding uitdrukken dat zij het belangrijk vinden dat geen enkele stem die op één van deze partijen zijn uitgebracht, verloren gaat.

‘Iedere stem telt en de stemmen die elk van ons overhoudt bij de zetelverdeling, gunnen we allereerst en vooral aan elkaar’, zo laten de besturen in een gezamenlijke verklaring weten. De besturen geven aan dat ‘het van belang is dat het christelijk geluid, vertolkt door elk van de drie partijen, zo sterk mogelijk tot zijn recht komt in de nieuwe gemeenteraad’.