Joeri Jansen actief voor NLDoet 2024

240321 NLDoet-3.jpgdonderdag 21 maart 2024 15:09

16 maart jongstleden heeft het Oranjefonds wederom aandacht het initiatief NLdoet georganiseerd. Een zaterdag (of vrijdag) in het jaar die ons oproept om ons vrijwillig in te zetten voor goede zaken. Vrijwilligerswerk is vrij belangrijk in onze samenleving, velen mensen zijn afhankelijk van de goedheid van anderen en de vrijwillige bijdrage die zij doen om situaties beter te maken. Welzijn Krimpenerwaard heeft het nut van vrijwilligers ooit op de volgende manier verwoord: 'Vrijwilligers worden niet betaald; niet omdat ze waardeloos zijn, maar omdat ze onbetaalbaar zijn'. Ondanks een ChristenUnie congres en de drukke agenda's van de fractieleden heeft ook de ChristenUnie Krimpenerwaard een afvaardiging kunnen sturen naar NLdoet, Commissielid Joeri Jansen heeft meegeholpen bij stichting Natuurrijk in Ouderkerk aan den IJssel.

Tussen trage rivieren en het laagland vol weides en grazend vee ligt aan de Oudelandseweg in Ouderkerk een perceel van stichting Natuurrijk. 3,5 hectare tussen de agrarische grond die is ingericht om meer ruimte te geven aan de natuur. Met de hulp van een wisselend aantal vrijwilligers wordt het terrein onderhouden en wordt geprobeerd om een zo'n hoog mogelijke biodiversiteit te bereiken. Tevens vinden bedreigde planten en dieren op het terrein een plek om weer hun gezicht te kunnen laten zien.
Op deze plek kwam ik zaterdagochtend 16 maart aan om te helpen aan nieuwe beplanting. Het is mooi om te zien dat tussen de boerenbedrijven ook nog ruimte kan worden gevonden voor de natuur. Hoewel de schapen-/koeienweides in de omgeving ook zeker tot natuur behoren is dit stukje groen mooi voor de afwisseling en ook een herinnering dat niet alles naar de hand van de mens hoeft te worden gezet.
Het was de taak van de vrijwilligers van NLdoet om verschillende struiken en bomen te planten op het perceel. In simpele termen, er moet gegraven worden. Samen met een afvaardiging van D66, Pro Krimpenerwaard en Leefbaar Krimpenerwaard, plus een aantal andere vrijwilligers, graaf ik tientallen gaten, om hier vervolgens een soms wat treurig uitziend stokje in te planten. De hoop is dat dit op termijn uit kan groeien tot natuurelementen die de dieren en planten van de Krimpenerwaard verder helpen in hun ontwikkeling. De aanplanting is mogelijk in strijd met de huidige bestemming van het perceel (agrarisch met waarde aldus de gemeente), maar volgens de voorzitter van Natuurrijk is dit vanwege een aantal redenen niet het geval. We zullen het perceel van Natuurrijk de komende tijd in de gaten houden, al is het alleen maar om te zien wat de nieuwe natuur voor een effect heeft op de omgeving.
Joeri Jansen
Dank aan stichting Natuurrijk voor de ontvangst zaterdag en het verstrekken van aanvullende informatie, tevens dank aan Stella den Hartog (fractielid D66) en Liesbeth Hartog (griffie Krimpenerwaard) voor het nemen van fotos. 240321 NLDoet-1

Reacties op 'Joeri Jansen actief voor NLDoet 2024'