Toekomst van de Krimpenerwaard

230602 Krimpenerwaard.jpgzondag 04 juni 2023 19:42

Afgelopen dinsdag heeft de Raad van Krimpenerwaard het “Toekomstperspectief Vitaal Krimpenerwaard” vastgesteld. Een document waarmee we onze lobby richting andere overheden, zoals Provincie, Waterschappen, Rijk ‘vorm’ geven

Dit document vat helder samen welke duurzame toekomst de raad en college voor ogen hebben en hoe die toekomst samenhangt met gemeentelijke, provinciale en nationale doelstellingen. Ook geven we er in aan welke handelingsruimte verlangd wordt om deze doelstellingen te behalen.

Er is gebruik gemaakt van eerdere strategische documenten zoals het panorama Krimpenerwaard en de strategische visie Krimpenerwaard. Volgende maand volgt nog een geheel vernieuwde woonvisie.

Het toekomstperspectief gaat uit van 3 ‘vitale’ onderdelen:

1. Vitale inwoners en gemeenschappen: wonen en leven

We hebben het dan over: Aandacht voor huisvesting van jongeren, voor doorstroming, voor bouwen aan de randen van de kernen. Aandacht voor zorgvuldige keuzes van locaties en woonprogramma’s. Urgent en belangrijk dat deze koers goed begrepen wordt en breed wordt gedragen.

2.Vitale inwoners en gemeenschappen: ondernemen en leren

Krimpenerwaard heeft een economisch profiel met grote toekomstwaarde! We investeren veel in de samenwerking tussen onderwijs, arbeidsmarkt en overheid oa in het Leerwerkbedrijf Krimpenerwaard. We hebben Industrie, bouw, logistiek, maar daarvoor we hebben wel ruimte nodig voor nieuwe vestigingen.

3. Vitaal buitengebied: landbouw, natuur, recreatie en water

In het buitengebied hebben we een grote uitdaging om de balans te behouden tussen alle claims die er spelen: landbouw en natuur maar ook recreatie, energie. We hebben een uniek veenweide-landschap met uitdagingen op het gebied van CO2-uitstoot, bodemdaling en het waterpeil. We hebben al het nodige gedaan: zo hebben we 2250 ha nieuwe natuur gecreëerd én we hebben boeren gefaciliteerd met innovaties op het gebied van waterinfiltratie-systemen en het toepassen van klei-in-veen.

Rekening houdend met alle belangen en de vele uitdagingen zoeken we -graag samen met de andere overheden - naar ontwikkelkansen en ontwikkelruimte.

Het toekomstperspectief wordt de komende tijd nog aangevuld en onderbouwd met plannen en projecten.

Reacties op 'Toekomst van de Krimpenerwaard'