Onderwijs
Het onderwijs is van de samenleving. De gemeentelijke overheid dient zich dan ook bescheiden op te stellen, maar juist dat kan de kracht van de gemeente zijn. Het gaat om iets fundamenteels: de vorming van de nieuwe generatie burgers. Zij moeten straks de maatschappij vormen waaraan wij nu werken. Kinderen zijn niet allemaal hetzelfde; ze zijn wel allemaal gelijk en moeten dezelfde kansen krijgen. De gemeentelijke overheid is hier vooral stimulerend: wat kan de gemeente doen bij de aansluiting van onderwijs op het bedrijfsleven? Wat voor opleidingen hebben we nodig om straks een goede plek in de samenleving te vinden? En de overheid kan het goede voorbeeld geven, bijvoorbeeld door stageplekken aan te bieden.
Wij vinden het van belang dat gemeente en onderwijsinstellingen intensief samenwerken als het gaat om zorg, opvoedondersteuning, signalering van problemen bij jongeren en het borgen van een veilige schoolomgeving. Met name denken we hier aan het signaleren en optreden tegen pesten en uitsluiten. Pesten en uitsluiten zijn belangrijke oorzaken van depressie bij kinderen en zelfs bij volwassenen. Het schoolmaatschappelijk werk heeft daarbij een bijzondere rol.
Op het eerste gezicht lijkt laaggeletterdheid niet zo’n groot probleem voor de Krimpenerwaard. De ChristenUnie Krimpenerwaard heeft in het verleden aandacht gevraagd voor dyslexie (naar aanleiding van een concrete hulpvraag). Als de nieuwe ‘Wet Inburgering’ ingaat op 1 januari 2022, komt de regie bij het inburgeren in handen van de gemeente. We krijgen er dus een verantwoordelijke taak bij. Die begint met taalcursussen en de begeleiding van de cursisten. Daarvoor moeten gekwalificeerde mensen worden gevonden en benoemd. Een aandachtspunt van belang is dat de financiële verantwoordelijkheid ook bij de gemeente komt te liggen. We moeten dus de vinger aan de pols houden. Overschrijden we de budgetten niet? Is de kwaliteit gewaarborgd?
Concreet:
- Goed onderwijs in de Krimpenerwaard door een breed aanbod van bijzonder en openbaar onderwijs. –
- Verbeterde aanpak - in overleg met de scholen - ten aanzien van vroegtijdige opsporing van dyslexie en andere vergelijke problemen.
- Goede bibliotheekvoorzieningen: dit is onder meer van belang voor het leesonderwijs aan onze kinderen. Toegang tot (digitale) informatie is van belang voor al onze inwoners. Het behoud van de bibliobus in kleine kernen.
- De gemeente coördineert taalcursussen voor laaggeletterden.
- Het stimuleren van muzieklessen op scholen. Muziek is een belangrijk communicatiemiddel. Muziek maakt kinderen slimmer, creatiever, zorgt voor een betere samenwerking in de klas en de schoolprestaties van leerlingen verbeteren door muziek op diverse vlakken.
- Veilig binnenmilieu in scholen. Goede ventilatiesystemen zijn van groot belang ter bestrijding van infectieziekten - en ook niet onbelangrijk, ze bevorderen een goede concentratie.
- De gemeente is medeverantwoordelijk voor het bekostigen van zwemlessen.
- Korte doorlooptijden bij gemeentelijke hulpaanvragen, snellere indicering.
- Het stimuleren van gezonde voeding, zoals minder suiker, fruit op school en werk, het stimuleren van de bewustwording wat betreft vitaminetekorten. Bijvoorbeeld vitamine D3 is belangrijk ter voorkoming van infecties en andere aandoeningen. Diabetes type 2 is een leefstijlziekte, hierbij is op vele manieren winst te behalen.
- De gemeente maakt zich sterk voor betaalbaar en passend vervoer voor leerlingen die gebruik maken van speciaal onderwijs.