Motie schuldhulpverlening

motiedonderdag 09 juli 2015 17:00

Tijdens de eerste Algemene Beschouwingen van de gemeente Krimpenerwaard heeft de ChristenUnie haar zorg uitgesproken rondom de problematiek van de schuldhulpverlening.

Veel gezinnen kampen, onder andere door de economische crisis, met schulden. Om in aanmerking te komen voor een schulphulpverleningstraject bij de gemeente moet er een bepaald schuldenniveau/hoogte zijn. Dat willen wij natuurlijk voorkomen! Hoe minder schulden hoe beter.

Gelukkig zijn er vrijwilligers, kerken en vrijwilligersorganisaties die mensen willen begeleiden bij het op orde krijgen van hun financiën. Daarbij valt te denken aan bijvoorbeeld ‘schuldhulpmaatje’. Op de gemeentelijke website is er over vrijwilligers die als schulphulpcoach willen meelopen en vrijwilligersorganisaties, niets terug te lezen.

Om mensen in hun eigen kracht te laten staan is het goed wanneer zij zelf, laagdrempelig, hulp kunnen zoeken zonder direct met allerlei officiële instanties in aanraking te moeten komen.

Wij hebben daarom tijdens de Algemene Beschouwingen een motie ingediend die de gemeente vraagt aandacht te geven aan de mogelijkheden om meer vrijwilligers te betrekken en in te zetten bij de schuldhulpverlening.

Daarnaast vinden wij het belangrijk dat vrijwilligers bij de gemeente terecht kunnen voor advies en bij vragen, ook dat is verwoord in onze motie.

Het College gaf aan de motie te willen uitvoeren en ook de voltallige raad schaarde zich achter deze motie. Goed dat er erkenning is voor het probleem en dat we ook op deze manier als gemeente naar elkaar willen omzien.

Klik hier voor de ingediende motie (PDF).