De KIJK-dijk

230124 Kijkdijk.jpgdinsdag 24 januari 2023 17:37

Deze maand herdenken we dat het 70 jaar geleden is dat we te maken hadden met de grootste watersnoodramp uit de recente geschiedenis van Nederland: de watersnoodramp van 1953. Wellicht volgt u op NPO2 de documentaire serie Het Water Komt. En als u dat niet doet, kan ik het u van harte aanbevelen!.

In de uitzending van vrijdag 13 januari werd aandacht besteed aan het gat in de IJsseldijk bij Ouderkerk ad IJssel. Daar werd verdere overstroming van de Randstad voorkomen doordat het gat in de dijk kon worden gedicht, door het afzinken van het schip ‘De Twee Gebroeders’.

Het was ook de aflevering van ing. Van Veen, die de overheid al sinds de jaren ‘30 voor een mogelijke ramp had gewaarschuwd en twee dagen voor de watersnoodramp de volledige serie plannen van de deltawerken bij het ministerie had ingeleverd.

Zo’n ramp: dat nooit meer… toch?

De dijk langs de Hollandsche IJssel beschermt de Krimpenerwaard en omgeving tegen wateroverlast door overstromingen. Door klimaatverandering stijgt het waterniveau van de zee en komen in rivieren, zoals de Hollandse IJssel, vaker hoge waterstanden voor.

Tegelijkertijd daalt op veel plekken in Nederland de bodem, dat geldt ook voor de Krimpenerwaard. Om ook in deze omstandigheden voor waterveiligheid te kunnen zorgen, moet het dijktraject tussen Gouderak en Krimpen aan den IJssel worden versterkt en verhoogd. Dat gebeurt in het project KIJK.

KIJK staat voor Krachtige IJsseldijken Krimpenerwaard. Het is een project van het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (HHSK). Het is een duur en ingewikkeld traject. De verwachte kosten liggen tussen de € 200 en 300 miljoen euro. En het is een project met impact voor inwoners en bedrijven.

Op 17 januari werden raads- en commissieleden van Krimpenerwaard door het HHSK bijgepraat over KIJK. Anthony Tom, Siem Opschoor en Ton van Dorp waren namens de ChristenUnie aanwezig. Er was informatie over de actuele stand van zaken, de hoofdlijnen van het Ontwerp Projectplan Waterwet, het concept Eindadvies commissie MER en een update over de zienswijzen.

Er werd stilgestaan bij de veiligheidsmaatregelen en de oplossingen die zijn gekozen in het project. Nadrukkelijk kwam ook de weginrichting en de verkeersveiligheid aan de orde. Door diverse fracties werd daar op doorgevraagd en voor gepleit; ook voor voldoende verkeersmaatregelen tijdens de uitvoering van het project.

Het HHSK verwacht 27 maart 2023 het Projectplan definitief vast te stellen. Dan volgt nog goedkeuring door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland en behandeling door Raad van State. Start van de uitvoering is gepland voor het tweede kwartaal 2024.

 Meer informatie kunt u vinden op:

www.schielandendekrimpenerwaard.nl/actueel/krachtige-ijsseldijken-krimpenerwaard/

Ton van Dorp

« Terug

Reacties op 'De KIJK-dijk'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.