Doorstart geitenbedrijf Mooi Mekkerland

230120 Mooimekkerland_1.jpgvrijdag 20 januari 2023 17:24

Zaterdag 14 januari waren buurtbewoners van Mooi Mekkerland en raadsleden uitgenodigd om bijgepraat te worden over de plannen van een doorstart van dit (voormalige) geitenbedrijf aan de Koolwijkseweg in Stolwijk.

Tijdens een goed bezochte bijeenkomst, waar namens onze fractie Ton van Dorp en Anthony Tom aanwezig waren, werden de plannen door de eigenaar Gerben Verhoef en adviseur Arjan Verstoep uit de doeken gedaan.

Het bedrijf is na allerlei handhavingsprocedures door de rechter gedwongen om terug te gaan naar het houden 812 geiten, te weinig om als bedrijf op termijn te kunnen blijven functioneren. Met behulp van de adviseurs van Verstoep uit Schoonhoven is er een doorstartplan gemaakt waarbij naast melkgeiten straks ook schapen, opfokpaarden en Limousine zoogkoeien zullen worden gehouden.

In het verleden was er met name bezwaar tegen het grote aantal melkgeiten. Sommige buurtbewoners vreesden voor hun gezondheid, met name voor de aan geiten gelinkte Q-koorts. Door de flinke afname van het aantal geiten lijken die bezwaren te zijn weggenomen.

Ook onze fractie vindt volksgezondheid van groot belang. We zijn gezien de nieuwe situatie in principe positief over de voorgestelde doorstart die voor de familie Verhoef weer hoop geeft voor een verantwoorde toekomst van hun agrarisch bedrijf.

230120 Mooimekkerland

Reacties op 'Doorstart geitenbedrijf Mooi Mekkerland'