Manifest bij een stille mensenrechtencrisis. Wereld Daklozendag.

221013 Dakloos_1.jpegdonderdag 13 oktober 2022 19:28

Een stille mensenrechtencrisis, zo wordt de dakloosheid in Nederland genoemd. Duizenden jongeren zijn dak- of thuisloos en dit aantal blijft groeien. Geen thuis betekent geen basis om een leven op te bouwen en te dromen over de toekomst. Om dakloosheid te voorkomen, drastisch te verminderen of volledig uit te bannen is er een radicale omslag nodig. Iedereen heeft immers recht op een (t)huis.

221013 Dakloos

Daarom organiseerde SamenThuis2030 -een landelijke coalitie van belangenorganisaties-  een bijeenkomst om aandacht te vragen voor het toenemende aantal dakloze jongeren in Nederland. De bijeenkomst werd gehouden op 10 oktober 2022, Wereld Daklozendag. Eénmalig had de gemeente Den Haag toestemming gegeven om te blijven slapen op de Koekamp. Normaliter worden daklozen die in een tentje slapen op de Koekamp weggestuurd.

Fractievoorzitter Ton van Dorp van ChristenUnie Krimpenerwaard was afgereisd naar Den Haag. Tijdens de bijeenkomst op de Koekamp in Den Haag kwamen jongeren, politici en belangbehartigers aan het woord. Staatssecretaris Maarten van Ooijen kreeg een manifest met oplossingen aangeboden.

In het Manifest “Alle jongeren een thuis voor 2030” staan de volgende 7 “radicale veranderingen” centraal:

1. Geef prioriteit aan jongerendakloosheid. Dakloosheid is geen natuurverschijnsel
  2. Investeer in kennis over dakloosheid
  3. Zet alles op alles om woningen voor jongeren te realiseren
  4. Zorg voor voldoende inkomen en voorkom schulden
  5. Maak zorg toegankelijk voor jongeren met risico op dakloosheid
  6. Stop stigmatisering en criminalisering van dakloze mensen
  7. Betrek jongeren bij het vinden van oplossingen

“Indrukwekkend waren de persoonlijke verhalen van jongeren” zo meldde Ton van Dorp “Geen woning, geen netwerk, schulden en desondanks worden de dakloze jongeren van het kastje naar de muur gestuurd. Daarnaast worden daklozen gecriminaliseerd. Een stigma waar ze jaren last van hebben.”

221013 Dakloos_2

“De komende jaren moeten er elk jaar minder jongeren op straat zijn” zo stelde staatssecretaris van Ooijen. “Uiterlijk 2030 -maar liefst veel eerder- moet de dakloosheid onder jongeren in Nederland opgelost zijn!”

Reacties op 'Manifest bij een stille mensenrechtencrisis. Wereld Daklozendag.'