ChristenUnie vraagt aandacht voor valpreventie

221007 Valpreventie.jpgvrijdag 07 oktober 2022 19:49

Elke 5 minuten belandt er een 65-plusser op de Spoedeisende Hulp na een valongeval. De gevolgen van zo’n val kunnen enorm zijn, zowel in persoonlijk leed als maatschappelijke zorgkosten. Het letsel dat zij oplopen heeft impact op de zelfredzaamheid van ouderen, het langer thuis kunnen wonen en de kwaliteit van leven.

“In het landelijke coalitieakkoord hebben gemeenten de taak gekregen om valpreventie aan te bieden aan hun inwoners van 65 jaar en ouder” aldus Ton van Dorp, fractievoorzitter van de ChristenUnie.  “De gemeenten hebben daarvoor van het rijk extra financiële middelen gekregen. Het is ook belangrijk: we hebben het immers over incidenten die ingrijpend zijn in het leven van mensen. Daarom heeft de ChristenUnie in de Nationale Valpreventieweek (van 3-10 oktober) vragen gesteld aan het college”.

VeiligheidNL heeft een interactieve kaart ontwikkeld waarin gemeenten in één oogopslag kunnen zien welke opgave zij hebben in het verminderen van het aantal valongevallen. In de Krimpenerwaard heeft 33% van de inwoners van 65 jaar en ouder een verhoogd risico om te vallen. Voor 2020 hebben we het dan over 3.920 inwoners. In 2035 zijn dit 5.170 inwoners.

221007 Valpreventie_1

De zorgkosten door het vallen lopen op van € 3.9 miljoen in 2020 naar (verwacht) € 7.3 miljoen in 2035. Dat zijn dus aanzienlijke aantallen mensen en er zijn forse bedragen mee gemoeid!

Marcel Levi, professor aan de Universiteit van Amsterdam is stellig: “Valpreventie verdient meer aandacht als speerpunt van publieke gezondheidszorg bij een oudere populatie. Het is niet het meest sexy onderwerp, maar kan potentieel gigantisch veel meer gezondheidswinst opleveren dan ingewikkelde operaties en dure medicijnen”.

En Minister voor Langdurige Zorg en Sport, Conny Helder: “Valpreventie is erg belangrijk want met elke val die we voorkomen zorgen we ervoor dat ouderen langer fit en zelfstandig blijven, zowel in de thuissituatie als in verpleeg- en verzorgingshuizen. Ik realiseer mij dat gemeenten echt een uitdaging hebben om gericht met valpreventie aan de slag te gaan”.

In de bijlage de vragen.

TitelBestandsgrootteMIME-type
221007 Schriftelijke vragen Valpreventie.docx73,6 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Reacties op 'ChristenUnie vraagt aandacht voor valpreventie'