Versnelling nodig voor hernieuwbare energie.

221005 RES.jpgwoensdag 05 oktober 2022 21:14

Donderdagavond 29 september werden raads- en commissieleden in de regio bijgepraat door het programmabureau Midden-Holland over de regionale energiestrategie (RES). ChristenUnie Krimpenerwaard was vertegenwoordigd door Anthony Tom, Siem Opschoor en Ton van Dorp.

Nederland is ingedeeld in 30 regio’s die allemaal een eigen regionale energiestrategie (RES) opstellen. De regio Midden-Holland, waar Krimpenerwaard onder valt, is een van de regio’s. In 2021 heeft Midden-Holland de RES 1.0 ingediend bij de rijksoverheid. Daarin staat een verkenning naar kansen voor het opwekken van hernieuwbare elektriciteit op land in zogenaamde zoekgebieden.

Deze zoekgebieden zullen op weg naar RES 2.0 onderzocht moeten worden op haalbaarheid en wenselijkheid. De totstandkoming van RES 2.0 komt echter nog langzaam op gang omdat de overheid een ‘MER verplichting’ heeft opgelegd. Er moet een Milieu Effect Rapportage gemaakt worden.

Eind 2020 heeft de regio Midden-Holland 75 GWh aan hernieuwbare energie opgewekt. Er zit nog 50 GWh in de pijplijn. Daarmee heeft de regio 31% van de doelstelling behaald. Een versnelling is noodzakelijk om de ambities in te vullen. En die versnelling lijkt mogelijk. Het draagvlak voor het zoeken naar duurzame energie lijkt te zijn toegenomen.

Samen met de provincie ZH kijkt Midden-Holland o.a. naar locaties langs de A12, de A20 en de N11. Dit aandeel is goed voor 164 GWh, of te wel 37% van de ambitie.

Ander belangrijk punt dat op de avond aan de orde kwam is participatie. Hoe worden inwoners betrokken bij het maken en uitvoeren van plannen. We willen dat o.a. doen via “Lokaal eigendom”. Voorstellen daartoe zijn in de maak.

Wordt vervolgd dus!

Reacties op 'Versnelling nodig voor hernieuwbare energie.'