Het Wonen debat 2022

220226 Woon debat.JPGzaterdag 26 februari 2022 06:15

Lijsttrekker Ton van Dorp van de ChristenUnie was één van de 9 deelnemers in Het Wonen debat 2022, georganiseerd door de Federatie van Woningcorporaties.

Een pitch van alle deelnemers en debat tussen de politieke partijen waren belangrijke ingrediënten. Tussendoor kwamen bewoners en directeuren van de woningcorporaties aan het woord. Luisteraars en kijkers konden digitaal reageren op stellingen.

Drie thema’s stonden centraal: beschikbaarheid van woningen, leefbaarheid en duurzaamheid. Thema’s die grote uitdagingen met zich meebrengen de komende jaren. Thema’s die in alle verkiezingsprogramma’s terug zijn te vinden.

Van Dorp: “Thema’s die we alleen gezamenlijk aankunnen. Gemeente tezamen met inwoners, bedrijfsleven, maatschappelijk middenveld en verenigingen. De maatschappij waar het individu centraal staat is niet dat wat de ChristenUnie voorstaat. ChristenUnie gaat niet voor ik-ik-ik, maar gaat voor een wij-samenleving”

M.b.t de energietransitie steekt ChristenUnie in op zonne-energie, vooral op daken en andere infrastructuur. “Laat natuurgebieden en kostbare landbouwgrond vrij van claims door zonneweides” aldus Van Dorp. “Veel winst is er nog te behalen door slimmer en sneller te isoleren. Houdt daarbij wel de betaalbaarheid in de gaten, want nu al zijn er veel inwoners die te maken hebben met energiearmoede.”

Een leuk en leefbaar debat!

Reacties op 'Het Wonen debat 2022'