DYSLEXIE
Iedereen telt bij de ChristenUnie en iedereen moet kunnen meedoen. Dat geldt zeker ook voor kinderen met dyslexie. Lezen en schrijven is in de hedendaagse samenleving uitermate belangrijk. Maar wat voor de meesten van ons niet veel problemen met zich brengt, is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Kinderen met dyslexie hebben daarom intensief hulp nodig, en het liefst zo vroeg mogelijk.
Recent heeft de Ton van Dorp namens de fractie van de ChristenUnie vragen gesteld aan het college van B&W over het beleid en de ondersteuning van kinderen met dyslexie in het algemeen en in een specifieke situatie waar de ChristenUnie mee in aanraking kwam.
De fractie van de ChristenUnie wil onderstaande vragen stellen aan de wethouder met betrekking tot de regeling rondom hulp bij Dyslexie
-
Kan het college ons inzicht geven in de inhoud van de huidige regelgeving rond dyslexie in de gemeente Krimpenerwaard
-
Kan het college ons inzicht geven in het gebruik van de regeling, met name
A) het aantal aanvragen dat is binnengekomen bij de gemeente,
B) het aantal hulptrajecten dat daaruit voort is gekomen en
C) het aantal aanvragen dat niet heeft geleid tot een hulptraject.
-
Is het college bekend met onderstaande open brief die een inwoner van de Krimpenerwaard (Ouderkerk a/d IJssel) op social media heeft geplaatst?
- Herkent het college de geschetste problematiek? Zo ja, is deze problematiek een incidentele situatie of zijn er vaker vergelijkbare situaties voorgekomen?
- Welke mogelijkheden heeft de betreffende hulpvrager / ziet de gemeente om alsnog tot een hulptraject te komen in geschetste situatie?
OPEN BRIEF AAN DE GEMEENTE KRIMPENERWAARD, DELEN IS LIEF!
Geachte gemeente Krimpenerwaard,
Ik wil jullie graag even voorstellen aan mijn broertje, misschien kennen jullie hem wel want jullie hebben hem flink genaaid (excuseer mijn grove taal, normaal ben ik heel netjes maar ik vind deze situatie toch echt niet humaan meer). Zijn naam is Gijs, een heel sociaal bescheiden jongetje dat graag sport en games speelt.
Nu zit Gijs al een paar jaar met een probleem. Hij heeft namelijk erge last van dyslectie, dit wisten zijn meesters, juffen en mijn ouders al lang omdat er veel signalen waren dat dit het geval was. Echter is hij aan het begin van deze zomervakantie pas getest omdat wij jaren hebben geworsteld met de belachelijke regeling dat jullie het onderzoek pas vergoeden als hij 3 E's op zijn Cito's scoort (ik wil even duidelijk maken dat deze regeling helemaal nergens op slaat want bij mij is in de 3de van het VWO ook erge dyslectie vastgesteld en ik scoorde op de basisschool alleen maar A's op mijn Cito's. Er is dus geen verband tussen Cito scores en eventuele dyslectie). Nu hebben mijn ouders toch besloten om hem op eigen kosten begin deze zomer te laten testen en het resultaat was niet verassend: Gijs heeft ernstig enkelvoudige dyslectie.
Nu komt het mooie van het verhaal: Gijs heeft hulp nodig. In het rapport van het onderzoek staat duidelijk dat als Gijs geen hulp krijgt hij altijd onder zijn niveau zal blijven presteren. Maar omdat het onderzoek niet via jullie rare regeling is gegaan, krijgt hij nu de hulp niet van jullie vergoed. We hebben hier dus een 11 jarig kind dat hulp nodig heeft, en jullie zeggen dood leuk: "wij houden ons vast aan onze belachelijke regeltjes en hij zoekt het maar uit.".
Kunnen jullie je voorstellen hoe frustrerend dat voor een kind is? Weten dat je slim bent, maar dat dat er nooit helemaal uit zal komen omdat een paar stomme regeltjes zeggen dat je geen recht hebt op de hulp? Ieder ander kind dat deze diagnose zou krijgen en het zou wél via jullie regeling gaan zou wel recht hebben op hulp, waarom Gijs (en ik gok ook een hoop andere kinderen die hier de dupe van zijn) dan niet? En hoe moet dit verder? Gijs zit nu in groep 8, moet hij dan volgend jaar op de middelbare school aan een te laag niveau beginnen omdat jullie hem niet willen helpen?
Misschien is het een goed idee om af en toe de regeltjes, die er overduidelijk alleen zijn in het belang van de gemeenteportemonnee, aan de kant te schuiven en te denken aan wat het meest humane is om te doen.Nu zit Gijs al een paar jaar met een probleem. Hij heeft namelijk erge last van dyslectie, dit wisten zijn meesters, juffen en mijn ouders al lang omdat er veel signalen waren dat dit het geval was. Echter is hij aan het begin van deze zomervakantie pas getest omdat wij jaren hebben geworsteld met de belachelijke regeling dat jullie het onderzoek pas vergoeden als hij 3 E's op zijn Cito's scoort (ik wil even duidelijk maken dat deze regeling helemaal nergens op slaat want bij mij is in de 3de van het VWO ook erge dyslectie vastgesteld en ik scoorde op de basisschool alleen maar A's op mijn Cito's. Er is dus geen verband tussen Cito scores en eventuele dyslectie). Nu hebben mijn ouders toch besloten om hem op eigen kosten begin deze zomer te laten testen en het resultaat was niet verassend: Gijs heeft ernstig enkelvoudige dyslectie.
Nu komt het mooie van het verhaal: Gijs heeft hulp nodig. In het rapport van het onderzoek staat duidelijk dat als Gijs geen hulp krijgt hij altijd onder zijn niveau zal blijven presteren. Maar omdat het onderzoek niet via jullie rare regeling is gegaan, krijgt hij nu de hulp niet van jullie vergoed. We hebben hier dus een 11 jarig kind dat hulp nodig heeft, en jullie zeggen dood leuk: "wij houden ons vast aan onze belachelijke regeltjes en hij zoekt het maar uit.".
Kunnen jullie je voorstellen hoe frustrerend dat voor een kind is? Weten dat je slim bent, maar dat dat er nooit helemaal uit zal komen omdat een paar stomme regeltjes zeggen dat je geen recht hebt op de hulp? Ieder ander kind dat deze diagnose zou krijgen en het zou wél via jullie regeling gaan zou wel recht hebben op hulp, waarom Gijs (en ik gok ook een hoop andere kinderen die hier de dupe van zijn) dan niet? En hoe moet dit verder? Gijs zit nu in groep 8, moet hij dan volgend jaar op de middelbare school aan een te laag niveau beginnen omdat jullie hem niet willen helpen?
Misschien is het een goed idee om af en toe de regeltjes, die er overduidelijk alleen zijn in het belang van de gemeenteportemonnee, aan de kant te schuiven en te denken aan wat het meest humane is om te doen.
Archief > 2017 > september
- 28-09-2017 28-09-2017 12:15 - ‘Doen we het of doen we het niet?’
- 13-09-2017 13-09-2017 07:15 - NIEUWSBRIEF SEPTEMBER 2017
- 11-09-2017 11-09-2017 18:00 - Onze nieuwe fractievoorzitter Ton van Dorp geeft zijn visie!
- 11-09-2017 11-09-2017 08:01 - Geef Stilte een stem!
- 11-09-2017 11-09-2017 07:49 - DYSLEXIE
- 08-09-2017 08-09-2017 13:23 - Leuke actie van Buchelo BV voor de campagne van de gemeenteraadsverkiezingen 2018
Reacties op 'DYSLEXIE'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.