Omgevingsprogramma Mobiliteit

oomgeving mobiliteit.jpg

Omgevingsprogramma Mobiliteit

Gemeente Krimpenerwaard is een mooie landelijke gemeente. Een nadeel van dit landelijke karakter is dat de afstand tussen de dorpen, gehuchten en steden aan de grote kant is. Vervoer binnen de Krimpenerwaard kent zo zijn uitdagingen en de komende tijd zullen er een flink aantal uitdagingen bijkomen in verband met het KIJK-project en het onderhoud van de Algerabrug. Om helder te houden hoe we het concept 'mobiliteit' binnen de gemeente willen aanvliegen wordt binnenkort het Omgevingsprogramma Mobiliteit (OPM) vastgesteld door het college.

In het OPM zelf staat niet veel verassend. We willen ons als gemeente blijven inzetten voor een bereikbare, duurzame, veilige en leefbare omgeving. Veel van de inzet van komende jaren zal dan ook zijn gericht op het in stand houden van situaties zoals die nu al zijn. ChristenUnie denkt dat dit een werkwijze is die z'n vruchten zal bieden, wij zijn in ieder geval zeer opgetogen dat het programma letterlijk de fiets 'als kracht en kans' ziet. Wel hadden wij (samen met andere partijen) wel nog een aantal opmerkingen over het OPM. Wij hadden graag wat meer ambitie en visie gezien als het gaat over rotondes op de N207 bij Stolwijk, rondwegen rond Berkenwoude of Gouderak, verbetering van het openbaar vervoer en het oplossen van geluidsoverlast. Wij hebben de afgelopen jaren immers vaak via moties en amendementen aandacht gevraagd voor deze onderwerpen. Echter, de door ons gewenste ambities komen meestal niet tot hun recht in een omgevingsprogramma, en het college heeft ervoor gekozen om onze inbreng niet tekstueel over te nemen. Wij hopen van harte dat de ambities niet vergeten worden, mobiliteit in de Krimpenerwaard blijft een uitdaging en we zijn zeker nog niet in een ideale situatie beland. Wat ons helaas vaak tegenzit is dat we afhankelijk zijn van andere stakeholders zoals de provincie, het waterschap of private vervoersbedrijven. Het gebrek aan investeringen vanuit die hoek dwingt de gemeente om zelf financieel bij te springen om bepaalde mobiliteitskwesties op te lossen. En met het aankomende ravijnjaar is daar weinig budget voor, de aanpassing aan de veerstoep Bergambacht heeft ons inmiddels geleerd wat er gebeurt als medeverantwoordelijken niet (voldoende) meebetalen aan projecten.

De huidige inrichting van de Krimpenerwaard is onze kracht en onze zwakte. Tussen kernen bestaat vaak slechts een verbindingsweg, wat maakt dat het merendeel van het vervoer binnen de Krimpenerwaard gaat over bestemmingsverkeer. We zien wel dat het steeds drukker wordt op de weg. ChristenUnie Krimpenerwaard denkt dat we als politiek zijnde toch nog een keer een goed gesprek moeten hebben over hoe we de drukte op de autowegen kunnen tegengaan. Er liggen (wat ons betreft) nog veel kansen als het gaat over fietsvervoer en openbaar vervoer. Mensen zullen deze vervoersopties sneller kiezen als het een beter alternatief vormt dan hun eigen auto. Zolang dit niet het geval is, is het vrij onredelijk om iets anders te verwachten. Dit daagt ons uit om ons af te vragen in wat voor een samenleving we willen leven. Wij hopen ooit een samenleving te kunnen bereiken waarin minder mensen afhankelijk zijn van vervoer met hun auto, maar dit vraagt ook naar een perspectief omslag.