Van systeem naar mens…

231011 Plaatje.pngwoensdag 11 oktober 2023 17:04

Binnenkort stemt de raad van Krimpenerwaard over de kaders voor het nieuwe inkoopbeleid voor de Jeugdzorg en de wmo. Inkoopbeleid dat tot stand gekomen is in goed overleg met de regiogemeenten Gouda, Waddinxveen, Zuidplas en Bodegraven-Reeuwijk. Dinsdag 3 oktober vond de behandeling plaats in de oordeelsvormende vergadering.

Jeugd én wmo: Het heeft duidelijke overeenkomsten maar tegelijkertijd ook verschillen. Vandaar dat het inkoopbeleid is verdeeld in verschillende segmenten.

De uitdagingen met name op het gebied van jeugd zijn fors. Inhoudelijk en ook financieel. Namens de fractie van de ChristenUnie heeft fractievoorzitter Ton van Dorp uitdrukkelijk aandacht gevraagd voor de uitdagingen die er zijn op het gebied van de jeugdbescherming. Terwijl er zoveel goedbedoelde inzet en professionele hulpverleners bij zijn betrokken, gaat het toch (te vaak) mis. Steeds lijkt dan het systeem weer centraal te staan en niet de mens, de cliënt, de jongere. ChristenUnie ziet dat graag anders. Eerst de mens, en dan pas het systeem. Dit is ook bij de komende hervormingsagenda jeugd een belangrijk aandachtspunt.

Wethouder Bultman deed de toezegging aan de ChristenUnie om binnenkort met de commissie in overleg te gaan over dit thema.

Vanuit de diverse gemeenten zijn er twintig moties en amendementen ingediend. Dat betekent dat er scherpte in het kaderdocument wordt toegevoegd. Dat is goed. En terecht. Het beleid wordt er beter door. Goed voorbeeld is de motie die aandacht vraagt voor een betere overgang van jeugd (jonger dan 18 jaar) naar volwassenheid (ouder dan 18). De motie roept op om de overgang te kunnen regelen zonder belemmeringen!

Een andere motie vraagt om te zorgen voor ruime keuzemogelijkheden tussen de aanbieders.

ChristenUnie heeft een motie ingebracht specifiek voor Krimpenerwaard. Daarin vragen wij het college te onderzoeken of er zorgcoördinatie kan worden ingezet voor jeugdhulp en wmo. Het zorglandschap in Nederland is inmiddels zo ingewikkeld geworden dat inwoners niet altijd (meer) in staat zijn zelf de regie te voeren en daarmee krijgen zij niet die zorg die zij nodig hebben.

Besluitvorming over de kadernota zal plaatsvinden begin november in de gemeenteraad.

Reacties op 'Van systeem naar mens…'