Stabiliteit gevraagd…

230628 Stabiliteit.jpgwoensdag 28 juni 2023 19:04

Onlangs in de raadsvergadering vroeg de Commissaris van de Koning “Is de Krimpenerwaard een gemakkelijke gemeente?” Tja, gemakkelijk.. We zijn in ieder geval een gemeente met een rijk verenigingsleven en veel gemeenschapszin. Een gemeente met betrokken inwoners en bedrijven. Tegelijkertijd hebben we veel uitdagingen, zo vindt de ChristenUnie. Op veel fronten verlangen wij naar meer ‘stabiliteit’.

Stabiliteit zal dan ook ons thema zijn bij de Algemene Beschouwingen bij de Kadernota.

ChristenUnie ziet graag meer financiële stabiliteit. De kadernota 2024-2027 geeft grote tekorten aan. Voor 2024 lijkt dit oplosbaar, maar voor 2026 en 2027 zijn -door een stelselwijziging van het Rijk- de prognoses richting de min 10 miljoen euro. De cijfers van het jaar 2022 leken wel een jojo. Daarom wil de ChristenUnie meer stabiliteit in de uitkomsten van de Planning & Control-cyclus.

De financiële uitdagingen herkennen inwoners en verenigingen vanzelfsprekend ook. ChristenUnie vindt daarom dat subsidies gelijke pas moeten houden met de compensatie die de gemeente ontvangt. We zullen ons in blijven zetten voor de meest kwetsbare inwoners.

ChristenUnie vraagt ook aandacht voor stabiliteit op de woningmarkt. Krimpenerwaard krijgt binnenkort een bijgestelde woonvisie. Maar daarna doorpakken en in de versnelling, college! Teveel inwoners, starters, huurders, staan te lang op te grote wachtlijsten.

Stabiliteit is er ook nodig in het buitengebied. Problemen met bodemdaling en de waterkwaliteit, uitdagingen met stikstof en CO2. Landbouw en Natuur hebben dringend behoefte aan een stabiel en toekomstbestendig perspectief. Ook hier is dringend actie nodig!

Wij wensen raad en college succes!

Reacties op 'Stabiliteit gevraagd…'