DE KETTINGZAAG…

230602 Bomen.jpgzondag 04 juni 2023 19:46

De fractie ChristenUnie heeft niet ingestemd met de nieuwe bomenverordening die op 30 mei in de Raad van Krimpenerwaard is behandeld.

Er zijn zeker goede onderdelen in de verordening. Zo krijgen we – na 9 jaar Krimpenerwaard – eindelijk één verordening in plaats van vijf. Daarbij heeft het college ingestoken op een verordening met beperkte administratieve lasten: er wordt gewerkt met een bomenlijst, waarop de bomen staan die niet gekapt mogen worden. Duidelijk en eenduidig voor iedereen.

Waarom dan toch tegenstemmen?

Dat heeft ermee te maken dat, naast gedenkbomen en monumentale bomen, alleen gemeentelijke bomen op de lijst komen en geen particuliere bomen.

Vanaf 1 januari zou het zo maar kunnen zijn, zo gaf fractievoorzitter Van Dorp met voorbeelden aan, dat zonder enig overleg 19 platanen worden omgehakt op de RK begraafplaats in Schoonhoven. Of dat er 11 zomereiken bij Concordia en 26 Hollandse linden bij het Klooster in Haastrecht worden omgezaagd. Het zou zonder vergunning kunnen dat er 20 paardenkastanjes in Benedenkerk worden gekapt.

“Er worden mooie teksten zoals ‘bomen zijn bepalend voor de identiteit, sfeer en belevingswaarde’ in het raadsvoorstel gebruikt, maar de realiteit is dat straks iedere particulier de kettingzaag ruimhartig kan hanteren. Niet alleen in een gewone knotwilg, maar ook in een zomereik van 80 jaar, of een kastanjeboom van 20 meter”, aldus Van Dorp. “Dit is niet de keuze van de ChristenUnie. Wij vinden de bijdrage van bomen aan de klimaatadaptatie van groot belang”.

Wij hopen van harte dat, nu de raad de bescherming van deze particuliere bomen niet tot haar taak rekent, onze inwoners zelf wijs zullen zijn. En de taak tot bescherming van deze bomen zelf ter hand zullen nemen.

Geen kettingzaag aub!

Reacties op 'DE KETTINGZAAG…'