Mooimekkerland...Twee kanten van de medaille

190520 Geiten_ChristenUnie.jpgmaandag 20 mei 2019 20:40

Het raadsvoorstel met betrekking tot het aanvragen van ontheffing van de Omgevingsverordening Zuid-Holland bij de Provincie voor het melkgeitenbedrijf MooiMekkerland bracht onze fractie in een lastig parket. Er zitten namelijk twee kanten aan dit voorstel.

De ontheffing betrof het legaliseren van illegale bouwactiviteiten. Deze activiteiten hadden al een aantal jaar geleden plaatsgevonden en waren niet bij onze fractie bekend. Door deze bouwactiviteiten kon het bedrijf uitgroeien tot een bedrijf met ruim 2300 geiten in plaats van de 800 geiten die het eerder had. Als gemeente ben je verplicht om te kijken of je illegale bouw kunt legaliseren. Dat klinkt misschien wat vreemd, maar dat is een feit. Daarmee waren we als fractie gebonden aan wat de wet voorschrijft. Maar we zaten er wel mee in onze maag. Fikse illegale bouw gaan legaliseren, wil je daar achter staan? Maar het mag conform de wet, dus hebben we eerder ingestemd met verder onderzoek. Dat is de ene kant van de medaille.

Maar er was meer. Door verschillende Provincies is er al enige tijd een geitenstop voorgeschreven in verband met gezondheidsrisico’s. MooiMekkerland zou als gevolg daarvan helemaal niet de ruim 2300 geiten mogen hebben. Naast de illegale bouw kwam dus ook nog het gezondheidsaspect. Dat gezondheidsaspect betrof in de eerste plaats Q-koorts en fijnstof. Maar de eigenaar van MooiMekkerland had hiervoor ook al maatregelen getroffen. Alle geiten worden ingeënt zodat er geen Q-koorts kan uitbreken en voor het fijnstof is er een fijnstoffilter geplaatst. Dus eigenlijk zijn alle risico’s daarmee afgedekt.

Je zou daarmee zeggen dat er geen enkel probleem zou moeten zijn om toch met dit voorstel in te stemmen. Toch kwam er nog een feit om de hoek kijken, en dat was opnieuw een gezondheidsrisico. Er zijn sterke aanwijzingen dat in een straal van twee kilometer rondom een geitenboerderij de kans op longontsteking groter is. Hoe dat te verklaren is, is nog onbekend, maar het is een feit dat dat risico er daadwerkelijk lijkt te zijn.

We hebben het hier over een grotere kans op longontsteking. Geen zekerheid dus. Goede raad was duur. Het college heeft de juridische kanten onderzocht en legalisering is mogelijk. Ook Q-koorts en fijnstof is geen probleem. Dan blijft dat ene punt over waarover onzekerheid is, de longontsteking. Los van dat ene punt bleef er toch een knagend gevoel rondom de illegale activiteiten. Het klopte juridisch maar het morele aspect was er voor ons wel degelijk.

Dat morele aspect – het goedkeuren van illegale praktijken - en de grotere kans op longontsteking maakte dat wij als fractie verdeeld hebben gestemd. Raadslid Anthony Tom verwoordde dat goed in de stemverklaring die hij namens onze fractie aflegde. Er ging een stem naar vóór het collegevoorstel om ontheffing bij de Provincie aan te vragen en twee stemmen ertegen. Die twee stemmen tegen geven uitdrukking aan het morele aspect en aan het feit dát er wel zeker een gezondheidsrisico is, ook al is die klein. We kunnen daarvoor niet onze ogen sluiten. Die twee stemmen tegen staan voor de andere kant van de medaille die wij niet wilden wegpoetsen. Het is nu verder in de handen van de Provincie om tot een gewogen oordeel te komen.

TitelBestandsgrootteMIME-type
ATbMooi Mekkerland (1) (2).docx12,4 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Reacties op 'Mooimekkerland...Twee kanten van de medaille'