Terugblik op een belangrijke raadsvergadering met een volle agenda.

Stolwijk Centrumplan.jpg
Anthony_Tom_ChristenUnie_Krimpenerwaard_Farctie (6) 250
Door Anthony Tom op 6 juni 2021

Terugblik op een belangrijke raadsvergadering met een volle agenda.

Terugblik op een belangrijke en volle raadsvergadering

Tijdens de laatste vergadering (vanwege de volle agenda verspreid over twee avonden, 1 en 2 juni!) heeft de gemeenteraad een aantal heel belangrijke besluiten genomen.

Deze raadsvergadering en de daaraan voorafgaande commissievergaderingen waren voor mij als raadslid met de portefeuille ruimtelijke ordening dusdanig intensief dat ze me nog lang bij zullen blijven.

Omdat juist ruimtelijke ordening het thema is waar ik me in de fractie mee bezig houd, kon ik de afgelopen weken aan de bak. Eerst kwamen de meeste onderwerpen in de week ervoor in de oordeelsvormende commissie Ruimte en Financiën aan de orde en vervolgens konden besluiten worden genomen in de raadsvergadering.

De vergadering op 1 juni begon echter met een voor onze fractie bijzonder en feestelijk moment: Kars Terlouw werd beëdigd tot commissielid namens de ChristenUnie. Fijn om hem weer op deze manier in ons midden te hebben. Veel wijsheid en zegen toegewenst Kars!

Na een actualiteitendebat over de toekomst van Amicitia in Lekkerkerk kwamen een aantal hamerstukken aan de orde, waaronder een mooi plan om in Schoonhoven-Noord een nieuwe Lidl-winkel te bouwen, in combinatie met een twaalftal appartementen.

Vervolgens moesten we als raad besluiten over het voorstel van het college om extra eerder onvoorziene miljoenen uit te trekken voor nieuwbouw van de VMBO-locatie van het Schoonhovens College in combinatie met een nieuwe sporthal. Met name de sterk gestegen bouwkosten de laatste tijd waren oorzaak van de forse financiële overschrijding. De  hele raad was overtuigd van de noodzaak van nieuwbouw en ging vervolgens, na toelichting door de wethouder, morrend akkoord met de uitgave van extra noodzakelijke financiën. Omdat al dat geld uit het geldpotje Integraal Huisvesting Plan onderwijs moet komen, waren er zorgen bij SGP, CDA en de ChristenUnie of er dan nog wel geld over zou blijven voor noodzakelijke nieuwbouw van diverse andere scholen zoals De Ark en Kiezel en Kei in Bergambacht. Een motie van deze drie partijen om te zorgen voor een gelijk speelveld werd gelukkig raadsbreed aangenomen.

Schoonhovenscollege

Een ander lastig dossier betrof de stedenbouwkundige invulling van het voormalige Aviaterrein in Ouderkerk aan den IJssel. In dat plan, genaamd De Bolderkade, worden 42 appartementen gerealiseerd. De meeste partijen vonden het een prachtig plan. Echter, het terrein behoort tot één van meeste vervuilde zellingen in onze gemeente. Hoewel het terrein een aantal malen ingrijpend is gesaneerd, blijven er zorgen over de achterblijvende vervuiling. Samen met Pascal Zuiderwijk van de VVD heb ik een amendement ingediend waarin door middel van verplichte monitoring geregeld wordt dat er pas echt gebouwd kan worden als er, ook nadat er geheid is, geen vervuiling meer te constateren is. Mede daardoor kon het plan doorgang vinden.

Een ander onderwerp was het bestemmingsplan Hoflaan in Stolwijk. We vinden het als fractie van groot belang dat er weer gebouwd kan worden en zeker op deze centrale locatie in de kern Stolwijk. Een mooie locatie juist bijvoorbeeld ook voor senioren. Uiteindelijk kon er raadsbreed ingestemd worden met het voorstel van het college om daar 39 woningen, een nieuwe brandweerkazerne en extra parkeerplaatsen op deze plek te realiseren

Stolwijk Centrumplan

Woensdagavond 2 juni hebben als raad veel tijd en energie gestoken in bespreking van het voorstel van het College om op basis van eerder onderzoeken een verkenning te laten plaatsvinden naar de nieuwbouw van één nieuw gemeentehuis centraal in de gemeente. Hoewel er veel redenen zijn (waaronder duurzame nieuwbouw, minder jaarlijkse structurele kosten) om tot nieuwbouw te besluiten vond onze fractie het te kort door de bocht om met dit besluit al afscheid te nemen van goed functionerende gebouwen in Stolwijk en Lekkerkerk. Ze zijn nog niet zolang geleden voor miljoenen verbouwd! Wij vonden het niet verantwoord om nu zomaar akkoord te gaan met deze weinig duurzame kapitaalsvernietiging. Een samen met het CDA ingediend amendement om ook herontwikkeling van deze twee bestaande locaties mee te nemen kon op een ruime meerderheid rekenen.

Eind dit jaar zal het college met een definitief besluit naar de raad komen. Door Stolwijk en Lekkerkerk in de benodigde afweging als goede alternatief mee te nemen kunnen wij denk ik op dat moment tot een zorgvuldig besluit komen.

gemeentehuis stolwijk

Terugkijkend vond ik met name de discussie en besluitvorming rondom het project De Bolderkade best ingrijpend, zeker gezien de oorspronkelijke vervuiling in combinatie met de gedeeltelijke sanering. Ik ben er uiteindelijk van overtuigd dat we met het amendement om het bouwproject te monitoren vòòr en tijdens de bouw er voor gezorgd hebben dat nieuwe milieuoverlast kan worden uitgesloten terwijl er wel tegelijkertijd 42 nieuwe appartementen kunnen worden gerealiseerd.

Ook de besluitvorming over de toekomst van de gemeentekantoren ging mij niet in de koude kleren zitten. Een gemeentehuis is juist ook van en voor de burgers en dan klemt de vraag of we nu in deze tijd wel zoveel gemeenschapsgeld kunnen uitgeven voor nieuwbouw terwijl we nog zeker twee goed functionerende gebouwen hebben?

Al met al ingrijpende besluiten waar je als raadslid de verantwoordelijkheid van je functie voelt drukken maar ook waarbij we als fractie geprobeerd hebben om ontwikkelingen op verantwoorde wijze bij te sturen.

Anthony Tom

Raadslid ChristenUnie Krimpenerwaard