Hoe lang kunnen we nog over groenonderhoud praten in de Krimpenerwaard?

ChristenUnie_Cor_Slob_Krimpenerwaard_Gras_Groenonderhoud
Cor_Slob_ChristenUnie_Krimpenerwaard_Farctie (7) 250
Door Cor Slob op 3 oktober 2017

Hoe lang kunnen we nog over groenonderhoud praten in de Krimpenerwaard?

Het afgelopen half jaar stond het groenonderhoud van de gemeente Krimpenerwaard prominent op de agenda.

Ongeveer een half jaar terug startte de ChristenUnie Krimpenerwaard een campagne onder de naam: Adopteer je straat in de Krimpenerwaard.

Dit was bedoeld om aandacht te vragen voor zwerfafval in de Krimpenerwaard met als doel onze inwoners te activeren niet alleen te klagen over zwerfafval maar ook zelf de handen uit de mouwen te steken.

Dit werd positief ontvangen maar in eerste instantie ging de aandacht vooral naar het groenonderhoud in onze gemeente.

Ik ben met een aantal inwoners door de kernen gelopen en het klopte, het onderhoud was niet volgens beeldkwaliteit B (dit is de afspraak met de onderaannemers die het onderhoud uitvoeren!).

Er volgden raadsvragen van vele partijen.

In de commissievergadering van 3 oktober jl kregen we van het College een presentatie over de huidige stand van zaken. En eerlijk is eerlijk, er is hard gewerkt aan het groenonderhoud de afgelopen maanden en de resultaten hiervan worden zichtbaar. We hebben wethouder Ria Boere een compliment hiervoor gegeven.

Onkruid op verharding blijft nog wel een issue want hoewel het nog toegestaan blijft om Glyfosaat te gebruiken heeft de gemeente er voor gekozen dit niet te doen. Daar zijn we blij mee! We hebben het advies gegeven eens een lichtje op te steken bij de gemeente Terneuzen. Onkruid bestrijden met heet water is een optie die al uitgevoerd wordt in de Krimpenerwaard maar dit is ook vele malen duurder dan vergif spuiten. In Terneuzen worden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ingeschakeld voor onkruidbestrijding, dit kost ook geld maar bespaart op een bepaalde manier ook weer. We zullen hoe dan ook moeten zoeken naar slimme manieren om kosten en kwaliteit van het groenonderhoud in de hand te houden.

Wat ons betreft is het groenonderhoud goed opgepakt en hebben we minder behoefte op iedere slak zout te leggen. Als burgers klachten hebben kunnen ze dit op de gebruikelijke manier melden bij de gemeente. De klacht wordt snel afgehandeld heeft onze wethouder toegezegd.

Labels: ,